SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zachowania w sytuacjach kryzysowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zachowania w sytuacjach kryzysowych
Kod przedmiotu 14.4-WZ-BezP-ZSK
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Bezpieczeństwo narodowe
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Leszek Gołdyka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa  i złożoności zachowań społecznych  ludzi w sytuacjach dla nich z wielu punktów widzenia i w wielu aspektach kryzysowych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Definicje (koncepcje) zachowania społecznego,  definicje (koncepcje)  sytuacji kryzysowej,  typologie zachowań społecznych, typologie sytuacji kryzysowych, psychospołeczne uwarunkowania  zachowań w sytuacjach kryzysowych.

Metody kształcenia

Wykład interaktywny i wykład tradycyjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Znajomość treści wykładu i literatury przedmiotu. Zaliczenie pisemne, pytania otwarte. Progi dla ocen: dost - 60%, dst plus - 65%, dobry - 70%, dobry plus - 80%, bdb - 90%.

Literatura podstawowa

  1. B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, s. 178-277; 313-344.
  2. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, s. 57-124.
  3. W. Sitek, Wspólnota i zagrożenie. Socjologiczny przyczynek do analizy krótkotrwałej wspólnoty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
  4. K. Kaniasty, Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna. Psychospołeczne konsekwencje polskiej powodzi 1997 roku,  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. J. A.  Piliavin, J. F. Dovidio, S. L. Gaertner, R.  D. Clark III, Interweniujący świadkowie – proces udzielania pomocy, w: T. Maruszewski (red.), Poznanie- afekt- zachowanie, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 1993, s.180-207.
  2. G.  Sędek, Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady, w: M.  Kofta, T.  Szustrowa (red.), Złudzenia które pozwalają żyć, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2001, s. 226-248.
  3. M.  Lis-Turlejska, Specyfika skrajnego stresu – historia poglądów, w: M. Lewicka (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 267- 286.
  4. E.  Aronson, T.  D. Wilson, R.  M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, s. 263-399; 453-493.
  5. D.  G.  Myers, Psychologia społeczna, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 2003, s. 151-192; 267-309; 354-399; 580-627.
  6. G.Bohner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 175- 196; 229-254.
  7. A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2004, s. 624-657.
  8. D. Szaban, Gra o węgiel. Socjologiczne uwarunkowania konfliktu wokół planów powstania kompleksu wydobywczo-energetycznego w województwie lubuskim, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2017, s. 21-125.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 28-05-2018 19:22)