SylabUZ
Nazwa przedmiotu | BHP z elementami ergonomii |
Kod przedmiotu | 16.9-WZ-BezP-BHPEE |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest analiza systemu pracy, przedstawienie zagadnień związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, a także związanych z ergonomicznym wyposażeniem i organizacją pracy.
Brak
1. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy - Koncepcje teoretyczne zarządzania bhp, Koszty bezpieczeństwa i higieny pracy, Ryzyko zawodowe – pojęcie, proces oceny, podejmowane działania, Kultura bezpieczeństwa elementem kultury organizacyjnej
2. Układy antropotechniczne - Diagnostyka ergonomiczna, Projektowanie systemu pracy, Ergonomiczne zasady projektowania układu człowiek – obiekt techniczny
3. Prawna ochrona pracy - Międzynarodowe regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa pracy, System organizacyjno-prawny ochrony pracy w Polsce, Obowiązki pracodawcy w systemie pracy, Prawa i obowiązki pracownika, Struktury BHP w systemie pracy
4. Nauka o pracy - Charakterystyka procesu pracy, Definicja, zakres przedmiotowy cel ergonomii, Rodzaje i obszary działania, System pracy: człowiek – środowisko pracy, Obciążenie człowieka pracą
5. Społeczne środowisko pracy - Funkcja personalna, Kierowanie a przywództwo, Proces podejmowania decyzji
6. Psychologia pracy - Konflikty i sposoby ich ograniczania, Negocjacje – sposoby prowadzenia, Motywacja do pracy
7. Materialne środowisko pracy - Definicja materialnych warunków pracy, Rodzaje zagrożeń w środowisku pracy: zagrożenia mechaniczne, zagrożenia towarzyszące elektryczności statycznej i wykorzystaniem energii elektrycznej, hałas, drgania mechaniczne, pola elektromagnetyczne, promieniowanie optyczne (nadfioletowe, widzialne, podczerwone), oświetlenie elektryczne, mikroklimat, substancje chemiczne, pyły, czynniki biologiczne
8. Fizjologia, higiena i medycyna pracy w systemie pracy - Stan organizmu, Zmęczenie i stres w pracy – źródła, konsekwencje, sposoby ograniczania, Zadania medycyny pracy
9.Ochrona pracy - Definicja i rodzaje chorób zawodowych, Profilaktyka chorób zawodowych, Identyfikacja i redukowanie ryzyka choroby zawodowej
10.Definicja i klasyfikacja wypadków przy pracy - Przyczyny i przebieg wypadków przy pracy, Mierniki i ocena wypadkowości, Profilaktyka wypadkowa
11. Ocena ryzyka zawodowego:
a) zebranie informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego,
b) identyfikacja zagrożeń,
c) szacowanie ryzyka,
d) określenie działań eliminujących lub ograniczających ryzyko zawodowe
e) dokumentowanie wyników oceny ryzyka zawodowego.
Praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach 2-4 osobowych, metoda projektu, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia z analizą przykładów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń na ocenę oraz przygotowują referaty na zadany temat. Czas przedstawiania 20-30 min. Po wygłoszeniu referatu odbywa się dyskusja i oceniana jest aktywność studentów w prowadzonej dyskusji. Referat stanowi 25% oceny z ćwiczeń, natomiast ocena z kolokwium zaliczającego ćwiczenia 75%. Pozytywną ocenę otrzymuje student, który uzyska co najmniej 60-65% (dost 3,0) poprawnych odpowiedzi na pytania otwarte na kolokwium zaliczającym ćwiczenia, 66-75% na ocenę dst plus, 76-85% na ocenę dobrą (4,0), 86-94% na ocenę db plus (4,5), na ocenę bdb (5,0) 95-100%. Kolokwium realizowane jest na podstawie pytań otwartych w połowie semestru oraz na zakończenie kursu.
Projekt
W ramach projektu studenci przygotowują i prezentują przydzielony temat (projekt) z wykorzystaniem technik multimedialnych. W ramach zajęć studenci realizują poszczególne etapy projektu. Ocena projektu jest uzależniona od: zaliczenia projektu – 50% oceny końcowej (50 punktów) oraz zaliczenia kolokwium, które jest oceniane jest tak samo jak w przypadku ćwiczeń (50% oceny końcowej – 50 punktów).
Warunek zaliczenia projektu: oddanie pracy zaliczeniowej (projektu) w postaci elektronicznej (prezentacja wykonana np. w Power Point) i uzyskanie minimum 30 punktów (zakres Punktowy dla oceny – jak przy ćwiczeniach).
Efekty kształcenia będą weryfikowane następującymi sposobami: poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem, kolokwium, wygłoszenie referatu oraz wykonanie projektu.
Miarą zaliczenia przedmiotu jest ocena końcowa, która jest wypadkową oceny z ćwiczeń i projektu (ćwiczenia 50%, projekt 50%).
1. Boryczka M., Ergonomia i bezpieczeństwo pracy: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2014.
2. Bryła R., Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwo Elamed, Warszawa 2011.
3. Marcinkowski J., Podstawy bezpieczeństwa pracy, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.
4. Marcinkowski J., Wybrane problemy bezpieczeństwa pracy, ergonomii i ochrony środowiska, Wydawnictwo Pressmedial Andrzej Niemiec, Lublin 2011.
5. Jabłoński J., Obszar i przedmiot poznania ergonomii: odniesienia poznawcze i ontologiczne, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.
6. Koradecka D.(red.), Bezpieczeństwo i higiena pracy, CIOP-PIB, Warszawa 2008.
7. Przybyliński B., BHP i ergonomia, Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz 2012.
8. USTAWA z dnia 26 czerwca 1974 r. (z późniejszymi zmianami) Kodeks pracy http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140001502
9. https://www.pip.gov.pl/pl/ Państwowa Inspekcja Pracy
1. Wieczorek S., Organizacja bezpiecznej pracy, Kraków 2011.
2. Horst W. (red.), Ergonomia z elementami bezpieczeństwa pracy: przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Maciej Dzikuć, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-05-2018 20:38)