SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-LogP-NZJL |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Logistyka |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z tematyką z zakresu normalizacji i zarządzania jakością w logistyce oraz nabycie umiejętności jej praktycznego zastosowania, poprzez realizację ćwiczeń.
Podstawowa wiedza z zakresu organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie.
Wykład: Międzynarodowy, europejski i krajowy system normalizacji. Struktura i zadania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Organy techniczne PKN. Geneza pojęcia i systemu zarządzania jakością. Wady i zalety wdrożenia systemów zarządzania jakością w organizacji. Zasady zarządzania jakością z uwzględnieniem logistyki.
System zarządzania jakością w oparciu o normy ISO serii 9000 w tym: diagramy pojęć, podejście procesowe (procesy logistyczne), rola najwyższego kierownictwa, zarządzanie zasobami z uwzględnieniem wymagań w logistyce, realizacja wyrobu z uwzględnieniem zadań logistycznych, doskonalenie SZJ w aspekcie wymagań logistyki. Działania korygujące i zapobiegawcze w Systemach Zarządzania Jakością. Normy branżowe. Specyfikacja techniczna ISO/TS 16949: 2002 - wymagania dodatkowe dostawcy w przemyśle samochodowym. Istota koncepcji TQM w aspekcie wymagań logistyki. Polska nagroda jakości jako narzędzie samooceny i doskonalenia firm logistycznych.
Ćwiczenia: metoda Ishikawy, koncepcja 5M+E, metoda QFD, metoda kwestionariusza Kano, metoda ABC.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia audytoryjne realizowane są w oparciu o pracę w grupach, burze mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Studenci zobowiązani są uzyskania zaliczenia na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest co najmniej 60 % poprawnych odpowiedzi na pytania problemowe sformułowane w kolokwium zaliczającym wykład.
Studenci zobowiązani są także do uzyskania zaliczenia na ocenę z ćwiczeń audytoryjnych. Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie wszystkich ćwiczeń projektowych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium sprawdzającego teoretyczną wiedzę studenta niezbędną do poprawnego wykonania ćwiczeń projektowych. Kolokwium realizowane jest na zasadzie testu wyboru wielokrotnego na zakończenie kursu. Pozytywną ocenę otrzymuje student, który odpowiedział poprawnie na co najmniej 60 % pytań. Projekty realizowane są w grupach 6-8 osobowych z wykorzystaniem techniki – burzy mózgów. Studenci w trakcie realizacji ćwiczeń starają się formułować zadania oraz dostosowywać do nich metody i techniki TQM.
Zmodyfikowane przez dr inż. Janusz Adamczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-05-2018 11:29)