SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Geneza i rozwój systemu Montessori |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-GiRSM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Zapoznanie z genezą systemu M. Montessori.
Zapoznanie z założeniami Nowego Wychowania i jego przedstawicielami jako kontekstem dla powstania pedagogiki M. Montessori.
Zaprezentowanie sylwetki M. Montessori – zapoznanie z życiem i naukową twórczością autorki koncepcji.
Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i historii wychowania.
1.Nowe Wychowanie jako tło historyczne i kontekst społeczny powstania idei kształcenia montessoriańskiego.
2. Sylwetka M. Montessori jako twórczyni systemu. Współpraca z H. Parkhurst. Sytuacja szkolnictwa we Włoszech przed II wojną światową. Organizacja przedszkola.
3. Idea systemu M. Montessori, zasady, organizacja pracy, refleksja nad uczeniem się. Pomoce dydaktyczne, organizacja przestrzeni.
4. Rozwój na świecie idei M. Montessori. Kształcenie nauczycieli, wymiana doświadczeń.
5.Idea systemu M. Montessori w Polsce. Współczesne możliwości realizacji pedagogiki M. Montessori w przedszkolach i szkołach oraz kształcenie i dokształcanie nauczycieli.
Metody podające - wykład, praca z tekstem; problemowe - dyskusja, mind map
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest 100 % obecności na zajęciach, udział w dyskusjach, zaliczony egzamin.
1.Ł.Kurdybacha, Historia wychowania, PWN , Warszawa 1967.
2.W. Okoń, Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, WSiP, Warszawa 1978.
3.M. Miksza, Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori a wychowanie dziecka, Impuls, Kraków 1998.
4.B.Stein, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Jedność, Kielce 2003.
5. A. Lukaniuk-Quintailla, Szkoła Marii Montessori. Historia i współczesność, Oficyna Wydawnicza Espera, Kraków 1998.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2018 21:55)