SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-CDFP-ETY |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Studenci w trakcie zajęć opanowują problematykę w zakresie teoretycznych podstaw etyki oraz zastosowania jej zaleceń w praktyce. Celem zajęć jest także wyposażenie studentów w kompetencje w zakresie jednostkowego rozstrzygania najczęściej pojawiających się dylematów moralnych, co jest zarazem przygotowaniem do samodzielnego prowadzenia zajęć z etyki na poziomie szkoły podstawowej.
Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy z propedeutyki filozofii oraz zakresu historii filozofii oraz z zakresu psychologii i socjologii.
WYKŁADY: Moralność: biologiczne, kulturowe i społeczne determinanty moralności. Etyka jako nauka o moralności: geneza, podstawowe pojęcia i kierunki etyczne. Etyka opisowa: psychologia i socjologia moralności - rozwój moralny człowieka. Etyka normatywna: hierarchia wartości i norm moralnych. Metaetyka. Zarys dziejów etyki: etyka antyczna a etyka współczesna. Kodeksy moralne – etyki zawodowe. Kryzys moralny. Bioetyka: problemy moralne współczesnego świata
ĆWICZENIA: Problem źródeł moralności – daimonion Sokratesa, etyka Arystotelesa, epikureizm i etyka stoicka – analiza porównawcza. Egoizm i altruizm jako motywy postępowania moralnego. Koncepcja rozwoju moralnego Lawrence Kohlberga i koncepcje psychoanalityczne – analiza porównawcza. Autonomia i heteronomia moralna – spór racji. Zarys dziejów etyki: tomizm, naturalizm Hobbesa, etyka Kanta, Nietzschego, utylitaryzm, egzystencjalizm, etyka analityczna, etyka ponowoczesna. Koncepcje sprawiedliwości społecznej – kryzys demokracji współczesnej. Etyka zawodu coacha i doradcy psychologicznego. Wolność i prywatność – granice ingerencji w ludzką egzystencję. Resocjalizacja nieprzystosowanych – spór racji a praktyka społeczna.
Wykład: wykład tekstu przewodniego, wykład problemowy, pokaz.
Ćwiczenia: praca z dokumentami źródłowymi, symulacja, metoda przypadków, inscenizacja, dyskusja panelowa, metoda problemowa, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD: egzamin pisemny na podstawie podanych zagadnień
ĆWICZENIA: test z progami punktowymi, referat, sprawozdania z lektur.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 30-05-2018 16:44)