SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-CDFP-ETY |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Studenci w trakcie zajęć opanowują problematykę z zakresu teoretycznych podstaw etyki oraz ich zastosowań w praktyce. Studenci nabywają także kompetencji w zakresie posługiwania się terminologią etyczną i rozstrzygania najczęściej spotykanych dylematów moralnych swoim zawodzie.
Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy z propedeutyki filozofii oraz zakresu historii filozofii oraz z zakresu psychologii i socjologii.
WYKŁADY: Moralność: biologiczne, kulturowe i społeczne determinanty moralności. Etyka jako nauka o moralności: geneza, podstawowe pojęcia i kierunki etyczne. Etyka opisowa: psychologia i socjologia moralności - rozwój moralny człowieka. Etyka normatywna: hierarchia wartości i norm moralnych. Metaetyka. Zarys dziejów etyki: etyka antyczna a etyka współczesna. Kodeksy moralne – etyki zawodowe. Kryzys moralny. Bioetyka: problemy moralne współczesnego świata
ĆWICZENIA: Spór o źródła moralności – Platon i Epikur. Etyka religijna a etyka niezależna. Maria Ossowska - motywy postępowania moralnego. Koncepcja rozwoju moralnego Lawrence Kohlberga. Geneza i systematyzacja norm moralnych – koncepcja Marii Ossowskiej. Zarys dziejów etyki: etyka Arystotelesa, św. Augustyna, etyka Hobbesa, etyka Kanta, utylitaryzm, etyka analityczna. Etyka zawodu coacha i doradcy psychologicznego. Wolność i prywatność – granice ingerencji w ludzką psychikę. Eutanazja – spór racji i praktyka polityczna.
Wykład: wykład tekstu przewodniego, wykład problemowy.
Ćwiczenia: analiza tekstów źródłowych, symulacja, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD: egzamin pisemny na podstawie podanych zagadnień
ĆWICZENIA: test z progami punktowymi, referat, sprawozdania z lektur.
1. Arystoteles, Etyka nikomachejska, Etyka wielka, Etyka eudemejska, O cnotach i wadach, PWN 1996.
2. V. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo „Krupski i S-ka.” Toruń 1994.
3. Etyka. Zarys, Wyd. UJ, Kraków 1992
4. Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, przeł. K. Krzemieniowa, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
5. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
6. G.E. Moore, Zasady etyki, przeł. Cz, Znamierowski, Wyd. M. Arcta, Warszawa 1919.
7. M. Ossowska, Motywy postępowania. Z zagadnień psychologii moralności, PWN, Warszawa 1958.
8. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, KiW, Warszawa 1998.
9. R. Wright, Moralne zwierzę. Dlaczego jesteśmy tacy, a nie inni: psychologia ewolucyjna a życie codzienne, przekład H. Jankowska, Warszawa 2003.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 30-05-2018 16:53)