SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka pediatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka pediatrii
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-PPED
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest zdobycie wiedzy i osiągnięcie praktycznych umiejętności w zakresie:

  • badania podmiotowego i przedmiotowego dzieci w różnym wieku,
  • prowadzenie dokumentacji medycznej,
  • fizjologii rozwoju fizycznego i psychomotorycznego dziecka oraz metod jego oceny,
  • korzystania z siatek centylowych, tabel norm,
  • oceny krytycznych parametrów życiowych u dzieci; zasad i narzędzi służących do ich monitorowania,
  • profilaktyki w pediatrii: szczepienia, profilaktyka chorób niedoborowych (krzywica, anemia z niedoboru żelaza i kwasu foliowego), profilaktyka próchnicy i wad zgryzu, profilaktyka chorób cywilizacyjnych,
  • żywienia dzieci w różnym wieku,
  • szczepień ochronnych,
  • zasad przeprowadzania powszechnych przesiewowych badań lekarskich w populacji dziecięcej,
  • zasad funkcjonowania Przychodni POZ dla dzieci,
  • znajomości zasad podstawowych metod diagnostycznych w pediatrii,
  • znajomości symptomatologii chorób wieku dziecięcego,
  • znajomość najczęstszych schorzeń wieku dziecięcego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  1. Symptomatologia chorób układu krążenia u dzieci.
  2. Podstawowe metody diagnostyki kardiologicznej u dzieci.
  3. Symptomatologia chorób układu moczowego u dzieci.
  4. Nietrzymanie moczu u dzieci.
  5. Nadciśnienie tętnicze u dzieci – metody pomiaru, normy ciśnienia, przyczyny oraz diagnostyka.
  6. Symptomatologia chorób układu oddechowego u dzieci.
  7. Choroby alergiczne u dzieci.
  8. Symptomatologia zaburzeń endokrynologicznych u dzieci.
  9. Cukrzyca u dzieci.
  10. Układu krwiotwórczy u dzieci. 
  11. Symptomatologia  zaburzeń hematologicznych.
  12. Epidemiologia i symptomatologia chorób nowotworowych u dzieci.
  13. Dojrzewanie układu immunologicznego dziecka.
  14. Szczepienia ochronne.
  15. Zaburzenia  odporności u dzieci.
  16. Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego u dzieci.
  17. Bóle brzucha – przyczyny, diagnostyka.
  18. Biegunki u dzieci.
  19. Alergia pokarmowa.

 

Tematyka ćwiczeń:

  1. Rozwój dzieci. Badanie noworodków i niemowląt.
  2. Żywienie dzieci.
  3. Niedokrwistości wieku niemowlęcego.
  4. Profilaktyka niedoboru witaminy D3.
  5. Otyłość u dzieci.
  6. Profilaktyka próchnicy i wad zgryzu.
  7. Zaburzenia wzrastania.
  8. Zakażenia układu moczowego u dzieci.
  9. Refluks pęcherzowo-moczowodowy.

 

Metody kształcenia

Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w semestrze zimowym w ramach wykładów oraz 6 ćwiczeń praktycznych, które odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziale Dziecięcym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wymagane są: obecność na wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie części praktycznej z badania przedmiotowego dziecka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Pediatrii) oraz zdanie kolokwium końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i ćwiczeń).

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 1 zajęć ćwiczeniowych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć.

Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 40 pytań (20 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 20 z tematyki ćwiczeń). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz ćwiczeń (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna obu w/w ocen. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Uzyskane punkty z egzaminu testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Sposób wyliczanie oceny końcowej:

Średnia 2-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Krawczyński M.: Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.
  2. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL 2010.
  3. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H. (red.) Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-11-2020 15:14)