SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Medycyna oparta na dowodach naukowych |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-MODN |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów w zagadnienia praktyki badań naukowych w medycynie oraz medycyny opartej na dowodach naukowych – EBM (ang. Evidence Based Medicine). Nabycie przez studentów kierunku lekarskiego podstawowych informacji dotyczących badań naukowych w medycynie oraz umiejętności formułowania podstawowych hipotez badawczych oraz planowania struktury projektów naukowych poprzez wyszukiwanie i interpretacja niezbędnych treści artykułów naukowych publikowanych w recenzowanych czasopismach, planowanie i przeprowadzanie badań, prezentacja wyników w formie publikacji naukowej typu IMRaD.
Wiedza z zakresu naukowych podstaw medycyny (biochemia, biologia molekularna, fizjologia i patofizjologia, mikrobiologia) oraz kształcenia przedklinicznego (immunologia, genetyka kliniczna).
Planowanie badań naukowych w medycynie. Typy badań naukowych w medycynie. Współpraca międzynarodowa i krajowa. Lektura artykułu naukowego.Bazy danych zawierające recenzowane artykuły naukowe, m.in. MEDLINE, Scopus. Bibliometria.Podstawowe aspekty etyczności badań naukowych w medycynie. Zgoda Komisji Bioetycznej. Hipoteza badawcza. Dobór grup(y). Metody badawcze. Współpraca klinicystów i badaczy pracujących w naukach podstawowych. Zbieranie i opracowywanie danych. Punkty końcowe. Podstawowe zagadnienia biostatystyczne. Analiza przyczynowości. Zmienne zakłócające. Prezentowanie wyników badań – pisanie artykułu, publikowanie, postery, prezentacje ustne. Proces recenzji. Krytyczna analiza badań. Zastosowanie wyników w praktyce klinicznej. Wybór czasopisma. Perspektywy rozwoju zawodowego w badaniach naukowych w medycynie. W stronę doktoratu – co warto wiedzieć już na studiach. Staże i praktyki zagraniczne. Naukowe CV. Przykłady i próby stawiania pytania badawczego, doboru metod badawczych, obliczanie kosztów, poszukiwanie źródeł finansowania. Pisanie wniosku do Komisji Bioetycznej. Poszukiwanie współpracowników w ośrodkach krajowych i zagranicznych.
Wykłady w liczbie 30 godzin mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy dot. prowadzenia badań naukowych z naciskiem na zastosowanie w praktyce klinicznej. Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Opracowanie i opisanie hipotetycznego projektu naukowego o charakterze ustalonym w ramach zajęć. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
4. STROBE Statement (wytyczne opracowywania wyników badań obserwacyjnych) http://www.strobe-statement.org (inne wytyczne: CONSORT – randomizowane badania kliniczne, PRISMA – przeglądy systematyczne i metaanalizy)
5. Kallestinova ED. How to Write Your First Research Paper. Yale J Biol Med. Sep 2011; 84(3):181–190. Zasoby internetowe: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3178846/
6. Information for Authors. The Lancet. http://download.thelancet.com/flatcontentassets/authors/lancet-information-for-authors.pdf
7. Plagiarism. University of Oxford http://www.ox.ac.uk/students/academic/guidance/skills/plagiarism
8. Komisja Bioetyczna Uniwersytet Medyczny w Poznaniu http://www.bioetyka.ump.edu.pl/Gowna.html
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 05-06-2018 12:26)