SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medycyna oparta na dowodach naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medycyna oparta na dowodach naukowych
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-MODN
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Wojciech Błogowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w zagadnienia praktyki badań naukowych w medycynie oraz medycyny opartej na dowodach naukowych – EBM (ang. Evidence Based Medicine). Nabycie przez studentów kierunku lekarskiego podstawowych informacji dotyczących badań naukowych w medycynie oraz umiejętności formułowania podstawowych hipotez badawczych oraz planowania struktury projektów naukowych poprzez wyszukiwanie i interpretacja niezbędnych treści artykułów naukowych publikowanych w recenzowanych czasopismach, planowanie i przeprowadzanie badań, prezentacja wyników w formie publikacji naukowej typu IMRaD.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu naukowych podstaw medycyny (biochemia, biologia molekularna, fizjologia i patofizjologia, mikrobiologia) oraz kształcenia przedklinicznego (immunologia, genetyka kliniczna).

Zakres tematyczny

Planowanie badań naukowych w medycynie. Typy badań naukowych w medycynie. Współpraca międzynarodowa i krajowa. Lektura artykułu naukowego.Bazy danych zawierające recenzowane artykuły naukowe, m.in. MEDLINE, Scopus. Bibliometria.Podstawowe aspekty etyczności badań naukowych w medycynie. Zgoda Komisji Bioetycznej. Hipoteza badawcza. Dobór grup(y). Metody badawcze. Współpraca klinicystów i badaczy pracujących w naukach podstawowych. Zbieranie i opracowywanie danych. Punkty końcowe. Podstawowe zagadnienia biostatystyczne. Analiza przyczynowości. Zmienne zakłócające. Prezentowanie wyników badań – pisanie artykułu, publikowanie, postery, prezentacje ustne. Proces recenzji. Krytyczna analiza badań. Zastosowanie wyników w praktyce klinicznej. Wybór czasopisma. Perspektywy rozwoju zawodowego w badaniach naukowych w medycynie. W stronę doktoratu – co warto wiedzieć już na studiach. Staże i praktyki zagraniczne. Naukowe CV. Przykłady i próby stawiania pytania badawczego, doboru metod badawczych, obliczanie kosztów, poszukiwanie źródeł finansowania. Pisanie wniosku do Komisji Bioetycznej. Poszukiwanie współpracowników w ośrodkach krajowych i zagranicznych.

 

Metody kształcenia

Wykłady w liczbie 30 godzin mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy dot. prowadzenia badań naukowych z naciskiem na zastosowanie w praktyce klinicznej. Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Opracowanie i opisanie hipotetycznego projektu naukowego o charakterze ustalonym w ramach zajęć. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Literatura podstawowa

  1. Budziński R. (red.) I Gdańska Debata Lekarska. Medycyna oparta na dowodach naukowych. Wyd. Bernardinum 2015.
  2. Zasoby internetowe: PubMed Tutorial. PubMed QuickTours. U.S. National Library of Medicine. https://www.nlm.nih.gov/bsd/disted/pubmedtutorial/cover.html
  3. Röhrig B i wsp. Types of Study in Medical Research. Dtsch Arztebl Int. Apr 2009; 106(15): 262–268; http://www.aerzteblatt.de/int/archive/article?id=64227 trzecia część serii artykułów w Deutsches Ärzteblatt International, która obejmuje szeroki zakres zagadnień związanych z metodyką badań naukowych w medycynie

     4. STROBE Statement (wytyczne opracowywania wyników badań obserwacyjnych) http://www.strobe-statement.org (inne wytyczne: CONSORT – randomizowane badania          kliniczne, PRISMA – przeglądy systematyczne i metaanalizy)

     5. Kallestinova ED. How to Write Your First Research Paper. Yale J Biol Med. Sep 2011; 84(3):181–190. Zasoby internetowe:                                                                 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3178846/

     6. Information for Authors. The Lancet. http://download.thelancet.com/flatcontentassets/authors/lancet-information-for-authors.pdf

     7. Plagiarism. University of Oxford http://www.ox.ac.uk/students/academic/guidance/skills/plagiarism

     8. Komisja Bioetyczna Uniwersytet Medyczny w Poznaniu http://www.bioetyka.ump.edu.pl/Gowna.html

Literatura uzupełniająca

  1. Kulczycki E. Warsztat badacza. Blog. Zasoby internetowe: http://ekulczycki.pl/ ; w tym m.in.: http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/jak-napisac-dobry-abstrakt/
  2. About Clinical Studies. U.S. National Institutes of Health. Zasoby internetowe: http://www.clinicaltrials.gov/ct2/about-studies/learn
  3. Noordzij M i wsp. Sample size calculations: basic principles and common pitfalls. Nephrol. Dial. Transplant. (2010) 25 (5): 1388-1393. Zasoby internetowe: http://ndt.oxfordjournals.org/content/25/5/1388.long
  4. How to choose a target journal. Journal Author Academy. Springer. Zasoby internetowe: http://www.springer.com/authors/journal+authors/journal+authors+academy?SGWID=0-1726414-12-837804-0
  5. Scientific Poster Design. Cornell Center for Materials Research. Cornell University. Zasoby internetowe: www.cns.cornell.edu/documents/ScientificPosters.pdf
  6. Giving research presentations. Pfirman S. Lamont-Doherty Earth Observatory, Columbia University. Zasoby internetowe: http://www.ldeo.columbia.edu/~martins/sen_sem/sci_talk/Scientific_talk.ppt 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 05-06-2018 12:26)