SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Higiena i epidemiologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Higiena i epidemiologia
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-HE
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Jerzy T. Marcinkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Poznanie czynników warunkujących zdrowie oraz znaczenia czynników chorobotwórczych (fizycznych, chemicznych i biologicznych) w środowisku.
  2. Rozeznanie w możliwościach pomiarów zagrożeń zawodowych, jak i sposobów ochrony przed nimi (profilaktyka techniczna i medyczna). Znajomość prozdrowotnego stylu życia (w tym pracy oraz nauki)
  3. Poznanie zasad profilaktyki i profilaktycznej opieki zdrowotnej w różnych okresach życia, jak i istoty promocji zdrowia. Znaczenie promocji zdrowia i profilaktyki chorób w aspekcie medycznym i środowiskowym.
  4. Epidemiologia chorób infekcyjnych i cywilizacyjnych – Świat a Polska.
  5. Wskaźniki demograficzne i ich znaczenie w medycynie i profilaktyce.
  6. Zasady żywieniowe, niedobory żywienia, znaczenie diety dla zdrowia.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii.

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do higieny (definicja zdrowia wg WHO, charakter interdyscyplinarny higieny jako dyscypliny naukowej z zakresu nauk medycznych). Promocja zdrowia. Higiena psychiczna.
  • Uwarunkowania stanu zdrowia. Problemy zdrowotne populacji.
  • Higiena żywności i żywienia.
  • Znaczenie chorobotwórcze czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych w środowisku.
  • Zaburzenia stanu zdrowia związane z jakością środowiska i czynnikami społeczno-ekonomicznymi. Środowiskowe uwarunkowania zdrowia.
  • Higiena środowiska człowieka (pojęcie ekologii, elementy środowiska naturalnego)
  • Podstawy higieny pracy. Problemy higieniczno-sanitarne w placówkach opieki zdrowotnej. Ergonomia.
  • Zagrożenia zdrowia na stanowiskach pracy – ryzyko zawodowe.
  • Higiena pomieszczeń służby zdrowia (gabinety lekarskie, zabiegowe, sale operacyjne). Choroby zawodowe i parazawodowe.
  • Środowisko pracy – czynniki szkodliwe.
  • Zjawiska demograficzne a demografia lekarska. Mierniki zdrowia.
  • Medycyna różnych okresów życia.
  • Struktura i zadania stacji sanitarno-epidemiologicznej.
  • Podstawowe typy zjawisk epidemiologicznych i metody ich badania.
  • Medycyna oparta na dowodach.
  • Epidemiologia chorób niezakaźnych i zakaźnych – epidemie, proces epidemiczny, dochodzenie i nadzór epidemiologiczny.
  • Zatrucia pokarmowe.
  • Epidemiologia nowotworów.

Metody kształcenia

Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń przy pomocy dyskusji i prezentacji multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na egzaminowanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji w oparciu o regulamin zdalnego egzaminowania.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i pisemne. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Pozostałe warunki zaliczenia, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Marcinkowski JT (red). Higiena, profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2003.
  2. Kwartalnik „Problemy Higieny i Epidemiologii” – www.phie.pl
  3. Kwartalnik „Hygeia Public Health” – www.h-ph.pl

Literatura uzupełniająca

  1. Jędrychowski W. Podstawy Epidemiologii. Wyd. Collegium Medicum UJ Kraków 2002.
  2. Jethon Z. (red.) Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2000.
  3. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-11-2020 23:43)