SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Choroby wewnętrzne - diabetologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Choroby wewnętrzne - diabetologia
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-CHWD
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Iwona Towpik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą dotyczącą epidemiologii ,etiopatogenezy i obrazu klinicznego  poszczególnych postaci cukrzycy, leczenia cukrzycy typu 1 i cukrzycy typu 2 oraz najnowszymi osiągnięciami naukowymi w diabetologii. Kształtowanie umiejętności  diagnostyczno-terapeutycznych w zakresie ostrych i przewlekłych powikłań cukrzycy Rozwijanie umiejętności edukacji pacjenta i jego rodziny oraz wdrażania zasad prewencji cukrzycy.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii.

Zaliczenie  z przedmiotu propedeutyka chorób wewnętrznych

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Epidemiologia cukrzycy;
  2. Etiopatogeneza cukrzycy i jej powikłań;
  3. Rozpoznawanie i klasyfikacja zaburzeń gospodarki węglowodanowej;
  4. Objawy kliniczne hiperglikemii.
  5. Objawy  i konsekwencje hipoglikemii w obrazie klinicznym cukrzycy.
  6. Ostre powikłania cukrzycy: cukrzycowa kwasica ketonowa, zespół hiperglikemiczno- hipermolalny, kwasica mleczanowa, stany hipoglikemii;
  7. Elementy leczenia cukrzycy (leczenie behawioralne: dieta, aktywność fizyczna, leczenie farmakologiczne, samokontrola); 
  8. Kryteria wyrównania metabolicznego cukrzycy;
  9. Leczenie cukrzycy typu 2; leczenie cukrzycy typu 1;
  10. Zapobieganie, diagnostyka i leczenie przewlekłych powikłań cukrzycy (retinopatii, nefropatii, neuropatii cukrzycowej, chorób układu sercowo-naczyniowego, zespołu stopy cukrzycowej);
  11. Nowe technologie w monitorowaniu i leczeniu cukrzycy (systemy ciągłego monitorowania glikemii, osobiste pompy insulinowe)

 

Ćwiczenia:

  1. Badanie podmiotowe z ukierunkowaniem na elementy charakterystyczne  dla cukrzycy.                                                                                                       
  2. Trudności diagnostyczne przy rozpoznaniu cukrzycy u osoby dorosłej (typologia cukrzycy).  
  3. Badanie przedmiotowe z uwzględnieniem oceny przewlekłych powikłań cukrzycy, powikłań        insulinoterapii                                                                                                                       
  4. Leczenie ostrych powikłań cukrzycy – zajęcia praktyczne w oparciu o przypadki kliniczne.                                                                                                                   
  5. Decyzje terapeutyczne u chorych na cukrzycę z uwzględnieniem celów leczenia oraz interpretacją wyników badań dodatkowych.                
  6. Preparaty insuliny, glukagon, wstrzykiwacze do insuliny, pompy insulinowe; glukometry, systemy ciągłego monitorowania glikemii-demonstracja i ćwiczenia praktyczne;
  7. Ustalanie schematu leczenia insuliną oraz modyfikacja dawek insuliny.                                     
  8. Specyficzne problemy kliniczne u chorych na cukrzycę: problem zespołu stopy cukrzycowej i innych przewlekłych powikłań;                                                     
  9. Opieka nad kobietą ciężarną z cukrzycą                                                                                             
  10. Rola edukacji w leczeniu osoby z cukrzycą, praktyczne zastosowanie różnych technik i modeli nauczania pacjentów

Metody kształcenia

Wykłady: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Ćwiczenia: metoda rozwiązywania problemów klinicznych, bezpośrednia praca z pacjentem z pełnym badaniem podmiotowym i przedmiotowym oraz analizą wyników badań dodatkowych i dokumentacji medycznej, przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych, dyskusja; realizowane w grupach 5-osobowych w Klinicznym oddziale chorób wewnętrznych i w Poradni diabetologicznej  przyklinicznej.                                                                                                                                                                                        Ćwiczenia w CSM (Centrum Symulacji Medycznej): praktyczne przedstawienie ostrych stanów zagrożenia życia w diabetologii ( śpiączki hiperglikemiczne, neuroglikopenia  i śpiączka hipoglikemiczna) z aktywnym udziałem studentów wg przygotowanych scenariuszy.

Konsultacje: w trakcie realizacji programu nauczania z zakresu diabetologii  prowadzący będą  dostępni  dla studentów poza godzinami zajęć,  a informacje na temat terminów konsultacji poszczególnych nauczycieli umieszczone będą na stronie internetowej oraz platformie CM. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 20 pytań). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów i dopuszczenia Studenta do zajęć klinicznych. W przypadku braku uzyskania zaliczenia testu poprawa w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 20 pytań ) lub ustnej-ustala koordynator przedmiotu.

Zaliczenie ćwiczeń: podstawą zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach klinicznych oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu.

W przypadkach usprawiedliwionej nieobecności na 1 zajęciach, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Gdy nieobecność na 2-ch i więcej zajęciach  Student zobowiązany jest  do obycia ćwiczeń z inną Grupą.

Zaliczeniu podlegają umiejętności praktyczne zgodnie z programem  (zbadanie pacjenta i omówienie przypadku, z podaniem propozycji diagnostyczno-terapeutycznych-jest to zaliczenie bez oceny, ale warunkujące przystąpienie do zaliczenia pisemnego)  i kolokwium pisemne (test  jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 30 pytań ) sprawdzające wiedzę po zakończeniu zajęć klinicznych – ocena pozytywna  to  minimum 60% możliwych do uzyskania punktów. W przypadku braku uzyskania zaliczenia testu poprawa w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 30 pytań ) lub ustnej-ustala koordynator przedmiotu.  

Sposób obliczania ocen

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna  wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu ( średnia ocen z testu na zaliczenie wykładów i testu po zakończeniu zajęć klinicznych). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.Szczeklik A (red. prowadzący Gajewski P). Interna Szczeklika. Wyd. aktualne, Medycyna Praktyczna

2.Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę( aktualne wydanie). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego
https://journals.viamedica.pl/diabetologia_praktyczna/article/view/57129

 

Literatura uzupełniająca

1. Sieradzki J. (red.) Cukrzyca. Wyd. Via Medica wydanie aktualne
2. Wierusz-Wysocka B, Zozulińska-Ziółkiewicz D. Postępowanie w stanach nagłych i szczególnych u chorych na cukrzycę. Wyd. Via Medica 2015
3. Strojek K. (red.) Diabetologia. Praktyczny poradnik, Wyd. Termedia 2014
4. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu http://www.bu.uz.zgora.pl/index.php/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-09-2021 19:38)