SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Choroby wewnętrzne - diabetologia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-CHWD |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą dotyczącą epidemiologii ,etiopatogenezy i obrazu klinicznego poszczególnych postaci cukrzycy, leczenia cukrzycy typu 1 i cukrzycy typu 2 oraz najnowszymi osiągnięciami naukowymi w diabetologii. Kształtowanie umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych w zakresie ostrych i przewlekłych powikłań cukrzycy Rozwijanie umiejętności edukacji pacjenta i jego rodziny oraz wdrażania zasad prewencji cukrzycy.
Znajomość anatomii, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii.
Zaliczenie z przedmiotu propedeutyka chorób wewnętrznych
Wykłady:
Ćwiczenia:
Wykłady: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Ćwiczenia: metoda rozwiązywania problemów klinicznych, bezpośrednia praca z pacjentem z pełnym badaniem podmiotowym i przedmiotowym oraz analizą wyników badań dodatkowych i dokumentacji medycznej, przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych, dyskusja; realizowane w grupach 5-osobowych w Klinicznym oddziale chorób wewnętrznych i w Poradni diabetologicznej przyklinicznej. Ćwiczenia w CSM (Centrum Symulacji Medycznej): praktyczne przedstawienie ostrych stanów zagrożenia życia w diabetologii ( śpiączki hiperglikemiczne, neuroglikopenia i śpiączka hipoglikemiczna) z aktywnym udziałem studentów wg przygotowanych scenariuszy.
Konsultacje: w trakcie realizacji programu nauczania z zakresu diabetologii prowadzący będą dostępni dla studentów poza godzinami zajęć, a informacje na temat terminów konsultacji poszczególnych nauczycieli umieszczone będą na stronie internetowej oraz platformie CM.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 20 pytań). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów i dopuszczenia Studenta do zajęć klinicznych. W przypadku braku uzyskania zaliczenia testu poprawa w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 20 pytań ) lub ustnej-ustala koordynator przedmiotu.
Zaliczenie ćwiczeń: podstawą zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach klinicznych oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu.
W przypadkach usprawiedliwionej nieobecności na 1 zajęciach, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Gdy nieobecność na 2-ch i więcej zajęciach Student zobowiązany jest do obycia ćwiczeń z inną Grupą.
Zaliczeniu podlegają umiejętności praktyczne zgodnie z programem (zbadanie pacjenta i omówienie przypadku, z podaniem propozycji diagnostyczno-terapeutycznych-jest to zaliczenie bez oceny, ale warunkujące przystąpienie do zaliczenia pisemnego) i kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 30 pytań ) sprawdzające wiedzę po zakończeniu zajęć klinicznych – ocena pozytywna to minimum 60% możliwych do uzyskania punktów. W przypadku braku uzyskania zaliczenia testu poprawa w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 30 pytań ) lub ustnej-ustala koordynator przedmiotu.
Sposób obliczania ocen
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu ( średnia ocen z testu na zaliczenie wykładów i testu po zakończeniu zajęć klinicznych). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1.Szczeklik A (red. prowadzący Gajewski P). Interna Szczeklika. Wyd. aktualne, Medycyna Praktyczna
2.Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę( aktualne wydanie). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego
https://journals.viamedica.pl/diabetologia_praktyczna/article/view/57129
1. Sieradzki J. (red.) Cukrzyca. Wyd. Via Medica wydanie aktualne
2. Wierusz-Wysocka B, Zozulińska-Ziółkiewicz D. Postępowanie w stanach nagłych i szczególnych u chorych na cukrzycę. Wyd. Via Medica 2015
3. Strojek K. (red.) Diabetologia. Praktyczny poradnik, Wyd. Termedia 2014
4. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu http://www.bu.uz.zgora.pl/index.php/
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-09-2021 19:38)