Przedmiot fakultatywny - Podstawy pracy z człowiekiem starszym - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Przedmiot fakultatywny - Podstawy pracy z człowiekiem starszym
Kod przedmiotu
12.0-WL-LEK-PPzC
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Lekarski
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
30
2
30
2
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Zapoznanie z odrębnością przebiegu chorób w okresie późnej dorosłości, współpracy interdyscyplinarnej, ocenie i hierarchizacji złożonych problemów zdrowotnych o opiekuńczych. Student będzie potrafił identyfikować problemy zdrowotne, funkcjonalne i opiekuńcze pacjenta geriatrycznego, zgodnie z indywidualnymi priorytetami chorego uzgodnionymi z lekarzem we współpracy z zespołem praktyków geriatrycznych. Kształtowanie u studentów właściwych postaw społecznych wobec osób starszych.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Charakterystyka populacji osób w starszym wieku w Polsce i na świecie;
Biologiczne, psychologiczne oraz społeczne aspekty starzenia się człowieka;
Koncepcja jakości życia uwarunkowana zdrowiem;
Koncepcja pozytywnego starzenia się w zakresie stylu życia;
Znaczenie współpracy pomiędzy zespołem terapeutycznym a podopiecznym i jego rodziną, opiekunem w wybranych jednostkach chorobowych;
Umiejętność komunikacji z chorym w zależności od sprawności psycho - fizycznej;
Człowiek w starszym wieku w rodzinie i społeczeństwie;
Potrzeby ludzi zaawansowanych wiekowo i możliwości ich zaspokajania;
Wspomaganie osób starszych – terminologia i rozwiązania organizacyjne;
Wizyta w placówce opiekuńczej. Wykorzystanie wiedzy teoretycznej do praktycznego kontaktu z osobą starszą.
Metody kształcenia
Metoda zadań praktycznych, rozwiązywanie problemu w oparciu o dyskusję, studium przypadku, praca indywidualna i w grupach, prezentacja multimedialna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przedmiot kończy się zaliczeniem polegającym na obserwacji pracy studenta z osobą starszą podczas wizyty w placówce opiekuńczej i pozytywnej oceny ze sprawdzianu opisowego i sprawdzianu umiejętności praktycznych, aktywności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 50% punktów możliwych do zdobycia.
Literatura podstawowa
Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013.
Murdoch I i wsp (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka Stany nagłe w geriatrii.) Edra Urban & Partner, 2017.
Szatur-Jaworska, Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy Gerontologii Społecznej, Aspra-JR, Warszawa 2006.
Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.
Douglas G., Nicol F., Robertson C., Badania kliniczne. Edra Urban & Partner Wrocław 2015.
Hill R. Pozytywne starzenie się. Laurum 2010.
Literatura uzupełniająca
Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
Brzezińska M. Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin Warszawa 2011.
de Beauvoir S, Starość. Warszawa 2011.
Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-11-2020 16:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.