SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot fakultatywny - Psychologiczno-pedagogiczne podstawy pracy z dzieckiem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot fakultatywny - Psychologiczno-pedagogiczne podstawy pracy z dzieckiem
Kod przedmiotu 14.9-WL-LEK-PPzD
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Janion
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Poznanie problematyki choroby przewlekłej dziecka w aspekcie psychospołecznym. Dostarczenie wiedzy dotyczącej wpływu przewlekłej choroby na psychospołeczne funkcjonowanie dziecka i jego rodziny. Ukazanie możliwości współpracy lekarzy z rodzicami w procesie leczenia chorego dziecka.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Potrzeby i stan psychiczny dziecka chorego. Psychospołeczne następstwa chorób przewlekłych dla rozwoju i funkcjonowania dziecka. Postrzeganie własnej choroby przez dzieci. Dziecko w procesie leczenia - współpraca z personelem medycznym. Hospitalizacja dziecka - aspekty pozamedyczne. Oddziaływanie na stan psychiczny i komunikowanie się z dzieckiem chorym. Rodzina wobec choroby dziecka. Udzielanie wsparcia dziecku choremu i jego rodzinie. Edukacja dziecka przewlekle chorego.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny z prezentacją multimedialną (metoda podająca)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% z możliwych do zdobycia punktów podczas kolokwium. W przypadku nieobecności na zajęciach Student zobowiązany jest do kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia i zaliczenie obowiązującego materiału w czasie konsultacji - termin konsultacji zostanie podany na pierwszych zajęciach dydaktycznych.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

 Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow   

Literatura podstawowa

  1. Antoszewska B. (red.), Dziecko przewlekle chore - problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, Toruń 2011.
  2. Pilecka W. (red.), Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków 2011.
  3. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.
  4. Woynarowska B., Uczniowie z chorobami przewlekłymi, Warszawa, 2010.
  5. Zasępa E. (red.), Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, Warszawa 2013.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
  2. Binnebesel J., Janowicz A., Krakowiak P., Paczkowska A., Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk 2010.
  3. Binnebesel J., Opieka na dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową w doświadczeniu pacjentów, Toruń 2003.
  4. Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007.
  5. Formański J., Psychologia. Podręcznik dla szkół medycznych, Warszawa 1998.
  6. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  7. Maciarz  A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
  8. Maciarz  A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-10-2020 10:01)