SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka nauczania języka niemieckiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FGP-DNJN-Ć-S14_pNadGenRJOZF |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Celem nadrzędnym przedmiotu jest przygotowanie przyszłych nauczycieli języka niemieckiego do przyjęcia postawy Uczenia się przez całe życie (Lebenslanges Lernen – Life Long Learning). W tym celu niezbędne jest wypracowanie mechanizmów, umożliwiających samodzielne i systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych w przyszłości, w szczególności dbanie o ciągły własny rozwój intelektualny i umysłowy. Poza tym aktualne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie nauczania języka niemieckiego z wykorzystaniem współczesnych materiałów glottodydaktycznych.
Zaliczona praktyka pedagogiczna i dydaktyczna w semestrze II i III oraz ugruntowane umiejętności przygotowywania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z uczniami na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum.
Doskonalenie umiejętności rozwijania i kontroli poszczególnych modułów kompetencji komunikacyjnej w nauczaniu języka obcego. Opanowanie umiejętności metodycznych o charakterze interdyscyplinarnym z różnych dziedzin nauki: psychologii, dydaktyki i językoznawstwa stosowanego. W ramach tego podejścia realizowane będą następujące zagadnienia:
- Teoretyczne podstawy z zakresu psychologii uczenia się (behawioryzm, kognitywizm, teorie przetwarzania informacji;
- Dydaktyczne podstawy nauczania języków obcych (np. charakterystyka procesu nauczania i zapamiętywania, różnice w nauczaniu/uczeniu się dzieci, młodzieży i dorosłych, problemy w nauce i możliwości ich zapobiegania);
- Lingwodydaktyczne uwarunkowania (np. język nauczania, strategie i techniki nauczania języka przygotowanie autorskich materiałów i podręczników).
W wymiarze praktycznym głównym zadaniem będzie tworzenie własnych materiałów nauczania dla określonych grup uczących się języka niemieckiego i kształtowanie umiejętności samooceny oraz doskonalenie własnego warsztatu dydaktycznego oraz autonomicznego uczenia się języka niemieckiego jako narzędzia przyszłej pracy zawodowej.
Wykład analityczny i konwersatoryjny, aktywizujący słuchaczy oraz wymagający reakcji na stawiane pytania i hipotezy; praca samodzielna i w grupach, dyskusja panelowa, debata „za i przeciw”, gry dydaktyczne, zadania kształcące umiejętność dokonywania wyborów i podejmowania decyzji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność i zaangażowanie na zajęciach. Przygotowanie własnego scenariusza lekcji do szkoły ponadgimnazjalnej w oparciu o autorski materiał i zaprezentowanie go w wersji Power Point. Egzamin można zaliczyć opracowując i demonstrując tzw. Scenario – kompleksowy materiał dydaktyczny do nauki języka niemieckiego do celów zawodowych (język fachowy).
Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. München;
Fremdsprache Deutsch (2008): Textkompetenz.; (2000): Übersetzen im Deutschunterricht; (1999): Neue Medien im Deutschunterricht.
Gajek, E. (2002): Komputery w nauczaniu języków obcych. Warszawa.
Heyd, Gertraude (1991): Grundwissen für den Unterricht in DaF. Frankfurt/Main;
Neuner, Gerhard (red.): Fernstudieneinheiten aus der Reihe: „Deutsch als Fremdsprache und Germanistik“. Goethe-Institut München;
Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning;
Tellmann, Udo / Müller-Trapet, Jutta / Jung, Matthias (2012): Berufs- und fachbezogenes Deutsch. Grundlagen und Materialerstellung nach dem Konzept von Idial4P. Handreichungen für Didaktiker. Universität Göttingen;
Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2012): IDIAL4P: Materialien für den berufsbezogenen Deutschunterricht nach dem Konzept von Idial4P. Online-Module. In: http://idial4p-center.org
Börsch, Sabine (1987): Die Rolle der Psychologie in der Sprachlehrforschung. Tübingen;
Edmondson, Willis/House, Juliane (1993): Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen;
Łuczak-Łomża, Aleksandra / Metera-Debaene, Ewelina (2002): Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków obcych. Warszawa.
Pfeiffer, Waldemar (2001): Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań.
Wilczyńska, Weronika (1999): Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Poznań;
Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2000): Schreiben. Selbstlernmaterial. Dresden
Brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 29-05-2019 18:17)