SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika czasu wolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika czasu wolnego
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-PCW
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr Krzysztof Dzieńdziura
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie problematyki czasu wolnego – historii oraz dorobku myśli pedagogicznej. Przygotowanie do umiejętnego
i wartościowego zdrowotnie, moralnie i kulturalnie spożytkowania czasu wolnego. Zapoznanie z podstawami pedagogiki czasu wolnego, intencjonalnych środowisk wychowawczych, metod i form kierowania procesami wychowania. Wyposażenie w wiedzę dotyczącą formułowania celów oraz doboru metod wychowawczych oddziaływania podczas zajęć w czasie wolnym.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw z zakresu socjologii ogólnej.

Zakres tematyczny

 

WYKŁADY

Wprowadzenie. Program przedmiotu. Literatura. Formalne warunki zaliczenia przedmiotu.

Pedagogika społeczna  i jej subdyscypliny.

Pedagogika czasu wolnego - zadania, funkcje, aparat pojęciowy, przedmiot badań, powiązania
metodologiczne i teoretyczne z innymi naukami.

Wprowadzenie do treści dotyczących pedagogiki czasu wolnego.

Czas wolny - historia problematyki, jego znaczenie wychowawcze, zdrowotne, kulturotwórcze.

Budżet czasu wolnego w świetle badań empirycznych.

Motywy i postawy w stosunku do czasu wolnego w perspektywie hierarchii potrzeb osób w różnym wieku

Zasady i metody wychowania do czasu wolnego.

ĆWICZENIA

Wprowadzenie do zagadnień pedagogiki społecznej oraz środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych.

Rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji
w czasie wolnym.

Czas wolny dzieci i młodzieży i jego społeczno-wychowawcza problematyka.

Programowanie i organizowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych, turystycznych i kulturalno-rozrywkowych dla różnych środowisk społecznych.

Osobowość wychowawcy do czasu wolnego (animatora, instruktora).

Praca organizatora i realizatora zajęć w czasie wolnym. Animacja społeczno-kulturalna.

Przemiany społeczne a zmiany w sferze rekreacji.

LABORATORIA

Budowanie scenariusza zajęć wolnoczasowych dla wybranej grupy społecznej.

Praktyczna prezentacja projektów zajęć wolnoczasowych.

Metody kształcenia

  • wykład problemowy
  • prelekcja interaktywna
  • prezentacja multimedialna
  • dyskusje panelowe
  • opracowania teoretyczne
  • działania praktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywna obecność na zajęciach
  • pozytywna ocena z kolokwium
  • pozytywna ocena z przygotowania i przeprowadzenia zajęć w zakresie zagospodarowania czasu wolnego wybranej grupy wiekowej lub zawodowej

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., (2005). Teoria wychowania w zarysie. Wyd. Impuls, Kraków
  2. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wyd. Almamer, Warszawa 2008
  3. Pilch T., Lepalczyk I., (1995). Pedagogika społeczna. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa
  4. Siwiński W., Wprowadzenie do teorii czasu wolnego i rekreacji ruchowej, PDW „Ławica”,  Poznań 1996.

Literatura uzupełniająca

  1. Chmielewska B., Czas wolny ucznia i jego wykorzystanie [w:] Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra, 2000.
  2. Cichoń W.,. Wartości - człowiek - wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej. Wyd. UJ, Kraków, 1996.
  3. Cieloch G., Kuczyński J., Rogoziński K., Czas wolny – czasem konsumpcji?, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1992.
  4. Jung B., Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki., PWN, Warszawa, 1989.
  5. Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona. PWN, Warszawa, 2005.
  6. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki. Wyd. Salezjańskie, Warszawa, 1993.
  7. Siwiński W., Kiełbasiewicz - Drozdowska I. (red.), Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe. Poznań 1996.
  8. Walczak M., Koncepcja czasu wolnego Aleksandra Kamińskiego, WSP, Zielona Góra, 1996.
  9. Walczak M., Wychowanie do czasu wolnego., WSP, Zielona Góra, 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 07-01-2019 14:02)