SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Regionalistyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Regionalistyka
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-R
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Umiejętność definiowania pojęć: region, regionalizm, lokalizm, „mała Ojczyzna”;

Wiedza nt. historii i rozwoju regionalizmu w Europie oraz w Polsce;

Ogólna wiedza nt. regionów Polski;

Wiedza nt. własnego regionu;

Znajomość dziedzictwa kulturowego regionu lubuskiego;

Wiedza oraz umiejętności z zakresu popularyzowania edukacji regionalnej.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza o regionie, zawarta w programach szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średniej

Zakres tematyczny

Wykłady:

- Region – regionalizm – dziedzictwo kulturowe – propozycje zdefiniowania i usystematyzowania pojęć.

- Dzieje regionalizmu w Europie (geneza, rozwój, charakterystyka).

- Regionalizm w Polsce – historia i współczesność.

- Regionalizm jako ruch społeczny.

- Dziedzictwo kulturowe a regionalizm.

- Z niej wyrośliśmy – „mała ojczyzna”, „ojczyzna prywatna”, „ojczyzna lokalna”.

- Rodzina a kultura narodowa.

Ćwiczenia:

- Twórcy polskiego regionalizmu.

- Prasa regionalna.

- Stowarzyszenia społeczne i ich rola w popularyzowaniu walorów i dorobku „małych ojczyzn”.

- Edukacja regionalna:

  • Program Regionalizmu Polskiego,
  • Karta Regionalizmu Polskiego,
  • Dziedzictwo kulturowe w regionie,
  • Znaczenie i istota popularyzowania regionalizmu wśród młodego pokolenia.

    - Pogranicze polsko-niemieckie, Środkowe Nadodrze – problemy kulturowe.

Ćwiczenia terenowe:

- spotkanie z redaktorami prasy regionalnej w siedzibie wydawnictwa

- spotkania z członkami stowarzyszenia promującego walory regionu

- wycieczka do miejsca charakterystycznego dla kultury regionu

Metody kształcenia

  • Wykład, dyskusja, praca z książką;
  • Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;
  • Metoda realizacji zadań.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń oraz kolokwium końcowego

Literatura podstawowa

  1. Brencz Andrzej, Oswajanie niemieckiego dziedzictwa kulturowego. Z badań etnologicznych na Środkowym Nadodrzu, [w:] Wokół niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Ziemiach Zachodnich i Północnych. Praca zbiorowa pod red. Zbigniewa Mazura, Poznań 1997, Instytut Zachodni, s. 191-216.
  2. Damrosz Jerzy, Obszary etnokulturowe a granice państw i regionów, [w:] Czym jest regionalizm? VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury. Radom, 23-26 września 1998. Pod red. Stefana Bednarka, Aleksandra Kociszewskiego, Anatola Jana Omelaniuka, Krzysztofa Orzechowskiego, Stanisława Słowika, Jana Wojtasia, Andrzeja Zielińskiego, Wrocław-Ciechanów 1998, Rada Krajowa Regionalnych Towarzystw Kultury, s. 16-30.
  3. Damrosz Jerzy, Region i regionalizm. Studium interdyscyplinarne, Warszawa 1987, Instytut Kultury.
  4. Jastrzębski Jerzy, Kultura i regionalizm, [w:] Folklorystyczne i antropologiczne opisanie świata. Pod red. Teresy Smolińskiej, Opole 1999, Uniwersytet Opolski, s. 351-359.
  5. Kaczmarek Urszula, Młodzież – regionalizm – kultura, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce. Pod red. Aleksandra Kociszewskiego, Anatola Jana Omelaniuka, Krzysztofa Orzechowskiego, Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury, s. 146-153.
  6. Kostarczyk Artur, Dziedzictwo kulturowe regionów Polski, [w:] Polskie regiony. Podstawy kulturowe regionalizacji Polski. Praca zbiorowa pod red. Elżbiety Wysockiej i Marka Konopki, Ciechanów 1977, Rada Krajowa Regionalnych Towarzystw Kultury, s. 21-25.
  7. Kwaśniewski Krzysztof, Elementy teorii regionalizmu, [w:] Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość. Zbiór studiów. Pod red. Kwiryny Handke, Warszawa 1993, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, s. 75-85.
  8. Omelaniuk Anatol Jan, Z regionalizmem w XXI wiek. Referat programowy na VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury. Wrocław-Ciechanów 1998, Wydawnictwo i Drukarnia DTSK „Silesia”.
  9. Patkowski Aleksander, W hołdzie ziemi rodzinnej. Wstępami poprzedzili: Stanisław Arnold i Piotr Banaczkowski, Warszawa 1958, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
  10. Petrykowski Piotr, Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003, Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
  11. Turowski Jan, Regiony – regionalizm – lokalizm, [w:] Czym jest regionalizm? VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury. Radom, 23-26 września 1998. Pod red. Stefana Bednarka, Aleksandra Kociszewskiego, Anatola Jana Omelaniuka, Krzysztofa Orzechowskiego, Stanisława Słowika, Jana Wojtasia, Andrzeja Zielińskiego, Wrocław-Ciechanów 1998, Rada Krajowa Regionalnych Towarzystw Kultury, s. 100-106.

Literatura uzupełniająca

  1. Dyczewski Leon, Rola rodziny w tworzeniu, przekazie i zakorzenieniu w kulturze narodowej, [w:] Rodzina – młodzież – regionalizm. Prace Krajowego Ośrodka Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury. Pod. red. Aleksandra Kociszewskiego, Anatola Jana Omelaniuka, Władysława Pilarczyka, Ciechanów 2000, Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury, s. 19-35.
  2. Godula Róża, Węcławowicz Tomasz, Aspekty tożsamości kulturowej, [w:] Polskie regiony. Podstawy kulturowe regionalizacji Polski. Praca zbiorowa pod red. Elżbiety Wysockiej i Marka Konopki, Ciechanów 1977, Rada Krajowa Regionalnych Towarzystw Kultury, s. 27-32.
  3. Kaczmarek Urszula, Zderzenie i mieszanie się społeczności i kultur na pograniczu polsko-niemieckim – casus Szczecińskiego, [w:] Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna. Pod. red. Ireny Bukowskiej-Floreńskiej, Katowice 1991, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, t. II, s. 93-101.
  4. Samsonowicz Henryk, O większej i małej Ojczyźnie, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce. Pod red. Aleksandra Kociszewskiego, Anatola Jana Omelaniuka, Krzysztofa Orzechowskiego, Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury, s. 57-61.
  5. Simonides Dorota, Więź regionalna a „mała ojczyzna”, [w:] Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna. Pod. red. Ireny Bukowskiej-Floreńskiej, Katowice 1991, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, t. II, s. 65-75.
  6. Szacki Jerzy, Tożsamość narodowa w obliczu otwartej przestrzeni europejskiej, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce. Pod red. Aleksandra Kociszewskiego, Anatola Jana Omelaniuka, Krzysztofa Orzechowskiego, Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury, s. 62-68.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 08-01-2019 09:06)