SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki
Kod przedmiotu 05.9-WK-MATD-KWNM-S18
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aleksandra Arkit
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania komputerów w  realizacji procesu dydaktycznego na lekcjach matematyki na podstawowym i ponadpodstawowym poziomie edukacyjnym.

Wymagania wstępne

Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Zakres tematyczny

1. Przegląd i zastosowania edukacyjnych programów matematycznych w procesie dydaktycznym. (2h)

2. Przegląd i zastosowanie edukacyjnych portali matematycznych w procesie dydaktycznym. (2h)

3. Myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów matematycznych. Algorytmika w nauczaniu matematyki. (4h)

5. Elementy programowania  w scratch dla podstawowego poziomu edukacyjnego. (8h)

6. Elementy programowania w python dla ponadpodstawowego  poziomu edukacyjnego. (8h)

7. Programy wspomagające pracę nauczyciela: alternatywna - wirtualna -  komunikacja z uczniami, efektywne wykorzystanie dziennika elektronicznego, utrwalanie i sprawdzanie wiedzy uczniów, ocena jakości procesu dydaktycznego. (6h)

Metody kształcenia

Ćwiczenia laboratoryjne w pracowni matematycznej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne tworzenie portfolio studenta dotyczącego udziału w zajęciach. Ocenie podlega bieżące monitorowanie portfolio, jego przeglądy z elementami oceny koleżeńskiej, kompletność materiałów w odniesieniu do analizowanych zagadnień podstawy programowej w szkole podstawowej z zakresu algebry, geometrii płaskiej, geometrii przestrzennej, statystyki i rachunku prawdopodobieństwa, zawarcie refleksji wynikających z doświadczeń, organizacja i spójność materiałów.

Literatura podstawowa

  1. Pyzara A., (2017), Algorytmizacja jako aktywność i umiejętność matematyczna, rozprawa doktorska, UP KEN, Kraków
  2. Resnick M., Umaschi-Bers  M., (2016), Oficjalny podręcznik ScratchJr, Wyd. PWN, Warszawa
  3. Briggs J.R., (2015), Python dla dzieci. Programowanie na wesoło, Wyd. PWN, Warszawa
  4. Edukacyjna wartość dodana: http://ewd.edu.pl/materialy-do-pobrania/
  5. Edukacyjna platforma społecznościowa Edmodo: http://uczycielnica.blogspot.com/2016/08/po-co-mi-edmodo.html

Literatura uzupełniająca

  1. Zasoby internetowe: https://scratch.mit.edu/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-10-2018 13:09)