SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Personalizacja programu odżywiania, cz. II |
Kod przedmiotu | 16.3-WL-ŻiDwS-PRO |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Żywienie i dietetyka w sporcie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie wiedzy potrzebnej do planowania, opracowywania i układania indywidulanych planów żywieniowych, uwzględniających występowanie różnic w populacji ze względu na płeć, wiek, poziom aktywności fizycznej, stan fizjologiczny oraz rodzaj wykonywanej pracy.
Nabycie umiejętności przeprowadzania skutecznego wywiadu żywieniowego oraz analizy zachowań żywieniowych.
Zaliczenie I części przedmiotu
1. Znaczenie podstawowych składników odżywczych (białko, tłuszcze, węglowodany, błonnik pokarmowy, cholesterol, woda, witaminy i składniki mineralne) i ich rola w żywieniu człowieka zdrowego i chorego w odniesieniu do planowania skutecznej diety.
2. Wartość odżywcza i energetyczna pożywienia
3. Normy żywienia dla populacji Polski (red. M.Jarosz, Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017). Zasady obliczania zapotrzebowania energetycznego z uwzględnieniem różnic występujących w populacji (płeć, wiek, poziom aktywności fizycznej, stan fizjologiczny, rodzaj wykonywanej pracy). Obliczanie podstawowej przemiany materii i całkowitej przemiany materii.
4. Ocena stanu odżywienia (pomiary antropometryczne, metoda BIA) i sposobu żywienia z uwzględnieniem wyników badań laboratoryjnych i różnych stanów chorobowych
5. Zasady układania i planowania strategii żywieniowej w aspekcie żywienia człowieka zdrowego i chorego.
6. Modelowe racje pokarmowe i ich znaczenie w żywieniu człowieka
7. Problemy i zachowania żywieniowe, jako nieodłączny element edukacji zdrowotnej
Prezentacja multimedialna, dyskusja problemowa, praca w grupach, metoda poglądowa, obserwacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Seminarium: postawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, odpowiednie przygotowanie się do zajęć, umiejętność pracy w grupie oraz skomponowanie jadłospisu w oparciu o wywiad żywieniowy i chorobowy pacjenta oraz sformułowanie zaleceń dotyczących stylu życia i suplementacji
1. Jarosz M. (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017 - format pdf (do pobrania ze strony IŻŻ)
2. Grajeta H. Żywienie człowieka i analiza żywności. Wybrane zagadnienia. Wyd. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2017
3. Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I. i wsp. Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wyd. PZWL, Warszawa 2018
4. Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu; Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.
5. Jarosz M. (red.): Praktyczny podręcznik dietetyki. Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010
1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
2. Gronowska-Senger A: Zarys Oceny Żywienia. Wyd. SGGW, Warszawa 2013
3. Załącznik nr 9 do Zarządzenia nr 40/2007 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (Subiektywna Globalna Ocena Stanu Odżywienia (SGA)
4. Kondrup J., Allison S.P., Elia M. ESPEN Guidelines for Nutrition Screening 2002. Clinical Nutrition 2003, 22, 415–421.
5. Packenpaugh N. Podstawy żywienia i dietoterapia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011
Program opracowała:
mgr Natalia Hertmanowska
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 17-08-2018 07:29)