SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia turystyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia turystyki
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-ST
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych pojęć z zakresu socjologii turystyki, umiejętność dostrzegania zjawiska turystyki i turysty w ramach koncepcji turystyfikacji świata. Ponadto celem jest umożliwienie dostrzegania społecznych aspektów rozwoju ruchu turystycznego. Treści programowe przedmiotu koncentrują się na społecznych aspektach turystyki i ruchu turystycznego. W ramach kursu omówiona zostanie socjologiczna perspektywa badań nad turystyką ze szczególnym uwzględnieniem takich problemów jak: badania socjologiczne nad turystyką w systemie nauk o turystyce, przedmiot i zakres badań, rola i funkcje turysty w miejscowości recepcyjnej, dysfunkcje i eufunkcje społeczne ruchu turystycznego.

Wymagania wstępne

Znajomość treści przedmiotu socjologia i metodologia badań socjologicznych, podstawy turystyki, psychologia społeczna.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Przedmiot i zakres socjologii turystyki

2. Podstawowe typologie turystów. Cohen/Przecławski/Bassand

3. Turyści i ich role. Simmel/Schutz/Todorov

4. Psychologia turystyki. Koncepcja Jafara Jafari. Socjologia plaży. Janusze turystyki

5. Turystyfikacja świata – D. MacCannell

6. Turystyka jako forma kontaktu międzykulturowego: globalizacja, neokolonizacja. Nuńez/Hofstede

7. Turystyka jako czynnik przemian. Opór przeciwko turystyce masowej

Ćwiczenia:

1. Przestrzeń turystyczna, enklawa turystyczna, bańka środowiskowa. Społeczno-kulturowe uwarunkowania percepcji przestrzeni. Typy przestrzeni turystycznej według T. Edensora. Spektakl turystyczny

2. Atrakcje turystyczne. Fenomen. Typologia. Pułapki turystyczne

3. Poszukujący turysta i spór o autentyczność w turystyce: MacCannell/Boorstin/Urry/Selwyn/Cohen

4. McDisneyizacja turystyki - G. Ritzer

5. Turystyka jako zjawisko wizualne – koncepcja Johna Urry’ego

6. Podróżnicze artefakty. Pamiątki, fotografie, logbooki, facebook

Warsztaty:

1. Slow Tourism - nowy(?) trend w turystyce

2. Aplikacje i technologie w służbie turystyki: questy, Derive app, geocaching

3. Opracowanie i przygotowanie questu wybranego miasta

 

Metody kształcenia

Student uczestniczy w wykładach problemowych o charakterze interakcyjnym. Podczas ćwiczeń wykorzystywane są techniki multimedialne prezentujące wybrane społeczne aspekty ruchu turystycznego – przyczyny rozwoju, funkcje, konsekwencje rozwoju. Warsztat oparty jest na opracowaniu, ułożeniu oraz przygotowaniu graficznym questu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z wykładów uzyskiwana jest na podstawie egzaminu z treści obejmujących analizowane zagadnienia.

Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie przygotowania prezentacji multimedialnej związanej z wybranym tematem.

Ocena z warsztatów jest konsekwencją stopnia zaangażowania w przygotowanie questu.

Literatura podstawowa

1. Banaszkiewicz M., Pamiątki turystyczne – w poszukiwaniu tożsamości, Turystyka Kulturowa Nr 4/2011 (kwiecień 2011).

2. Burmecha-Olszowy M., Slow tourism – cechy i funkcje nowego nurtu w turystyce, Rozprawy Naukowe AWF, 2014, 45

3. Kowalczyk-Anioł J., Zmyślony P., Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony, Turystyka Kulturowa Vol 2 (2017): (marzec-kwiecień).

4. Kruczek Z., Między atrakcją a pułapką turystyczną. Dylematy turystyki kulturowej XXI wieku, [W:] Kultura i turystyka, Razem ale jak, red. A. Stasiak. Wydawnictwo WSTH Łódź 2009.

5. MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.

6. Nogieć J., Typy turystów w świetle analizy potrzeb, [w:] Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 23/2011.

7. Nowacki M., Autentyczność atrakcji a autentyczność doświadczeń turystycznych, Folia Turistica AWF Kraków, nr 23/2010.

8. Niezgoda A., Markiewicz E., Slow tourism – idea, uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Rozprawy Naukowe AWF, 2014, 46.

9. Podemski K., Wyreżyserowana przestrzeń turystyczna  http://post-turysta.pl/artykul/Wyrezyserowana-przestrzen-turystyczna 

10. Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Kraków 2001.

11. Stasiak A., Współczesna przestrzeń turystyczna, [w:] Durydiwka M., Duda-Gromada K., Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Warszawa 2011.

12. Włodarczyk B., Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia [w:] Durydiwka M., Duda-Gromada K., Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

1. Cywiński P., Neokolonializm turystyczny – co się kryje za tym terminem http://post-turysta.pl/artykul/neokolonializm-turystyczny

2. Kurek W., Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008,

3. Poczta J., Mariianchuk M., Samoświadomość turysty kulturowego a wizualność turystycznego świata, powszechność fotografii i ich wpływ na jakość turystycznego przeżywania, Turystyka Kulturowa Nr 11/2013 (listopad 2013)

4. Ritzer G. Siedzimy nigdzie, pijemy nic, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/216112,1,w-swiecie-niczego.read

Uwagi

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 19-12-2018 13:42)