SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rekreacja ruchowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rekreacja ruchowa
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-RR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr Jolanta Adach
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- wykazanie walorów rekreacyjnych i wychowawczych różnych form rekreacji
- poznanie zasobu ćwiczeń oraz przepisów gier z uwzględnieniem wyznaczników rekreacji
- pozyskanie podstawowych umiejętności niezbędnych do organizacji i prowadzenia zajęć z wybranych form
  rekreacji ruchowej z osobami i grupami społecznymi w różnym wieku.

Wymagania wstępne

Brak przeciwwskazań do zajęć ruchowych.
Aktywna postawa na zajęciach.
Pomysłowość i inwencja w trakcie przygotowań i realizacji wybranych form rekreacji.

Zakres tematyczny

Laboratorium

Zasady i umiejętność prawidłowego doboru poszczególnych  elementów torów przeszkód - przykłady:    
- wersja strumieniowa
- wersja zespołowa.  
Gry i zabawy na wesoło.
Gry i zabawy z wykorzystaniem przyborów nietypowych: gazety, papier toaletowy, koce, ręczniki, butelki i talerze plastikowe, opony, szyszki, kartony, gąbki do mycia itp.
Gry drużynowe i ich odmiany: w dwa ognie, w cztery ognie.
Unihokej: przepisy gry, sędziowanie, ćwiczenia, zabawy i  gry wprowadzające i doskonalące technikę i taktykę gry.
Gimnastyka podstawowa dla różnych grup wiekowych. 
Gimnastyka krzesełkowa.
Fitness – omówienie i demonstracja wybranych form takich jak np.: aerobik, callanetics, joga, step i in.
Korfball jako przykład gry drużynowej koedukacyjnej – przepisy gry, sędziowanie.
Kręgle, bowling – podobieństwo i różnice, regulaminy gier, podstawowe umiejętności techniczno-taktyczne.
Tenis stołowy: ćwiczenia i gry doskonalące elementy techniczno-taktyczne gry, przepisy gry, sędziowanie.
Palant, kwadrant – podobieństwo i różnice, opanowanie zasad gry i umiejętności techniczno-taktycznych oraz sędziowania.
Golf, mini golf, krykiet  – zasady gry, opanowanie podstawowych umiejętności techniczno-taktycznych.
Gra w gumę i jej odmiany, gra w kapsle  i inne – jako przykłady gier podwórkowych.
Siatkonoga (piłka nożna przez siatkę) – opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
Tenis - opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
Kometka - opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
Boccia - opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
Ringo - opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania. 
 

Metody kształcenia

- pokaz i objaśnienie
- metoda praktycznego działania, w tym kierowanego
- metoda zadaniowa
- metoda problemowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Frekwencja.
  • Aktywna postawa na zajęciach.
  • Pozytywna ocena z działań praktycznych.
  • Pozytywna ocena z zaliczenia końcowego.

Literatura podstawowa

1. Bondarowicz M.  Staniszewski T., (2003). Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Część I - Wiosenno-letnie ciepłe dni. Część II – Jesienno-zimowe chłodne dni. Wyd.BK, 
    Wrocław.
2. Cendrowski Z., (1998). Wakacje na sportowo: propozycje ćwiczeń, zawodów i innych pożytecznych zajęć ruchowych przydatnych dla organizatorów obozów, kolonii i
    innych form aktywnego wypoczynku. Szkolny Związek Sportowy, Agencja Promo-Lider, Warszawa.
3. Cichalewska A., Kolarczyk E., Arlet A. (2004). Aerobik. AWF, Kraków.
4. Fraser T., (2004). Łatwa joga. Wyd. BIS, Warszawa.
5. Grodzka-Kubiak E., (2002). Aerobik czy fitness. Wyd.DDK Edition, Poznań
6. Karkosz K., (2004). Gimnastyka – systematyka, technika i metodyka wybranych ćwiczeń. AWF, Katowice.
7. Królak A., (1999). Tenis dla dzieci, nauczycieli i rodziców. WSiP, Warszawa.
8. Nawara H., (2002). Badminton. AWF, Wrocław.
9. Raisin L., (2004). Stretching dla każdego. Wyd. WiŻ, Warszawa.
10. Strugarek J., (2009). Plenerowe i halowe gry rekreacyjne. Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
11. Szot Z., (2002). Aerobik, teoria i technika wykonania. AWF, Gdańsk.
12. Trześniowski R., (1995). Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

  1. Barański K., (1969). Zabawowe formy ćwiczeń gimnastycznych. Sport i Turystyka, Warszawa.             
  2. Bondarowicz M., (2003). Zabawy w grach sportowych. Wydanie I. WSiP, Warszawa.
  3. Bondarowicz M. (1998). Zabawy i gry ruchowe w zajęciach sportowych. Resortowe  Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, Warszawa.    
  4. Borowiecki St., Klimowa M., (1985). Gry i zabawy na koloniach i zimowiskach. Inst. Wyd. Związków Zawodowych, Warszawa
  5. Janikowska-Siatka M., (2004). Zabawy i gry ruchowe na lekcjach wychowania fizycznego i festynach sportowo-rekreacyjnych. Wydanie III. WSiP, Warszawa.
  6. Nawara H., Nawara U., (2003). Gry i zabawy integracyjne. AWF, Wrocław.
  7. Nawara H., Nawara U., (2003). Wypoczynek dzieci i młodzieży na obozach i koloniach. Scenariusze imprez. AWF, Wrocław.
  8. Opoka D. M., (2002). Fitness – sposób na życie. Zeszyt nr 1. TKKF, Warszawa.
  9. Salita J., Zawodniak M., (1998). Rekreacja na wakacjach: poradnik dla wychowawców kolonijnych, rodziców, organizatorów wypoczynku letniego dzieci w wieku 7 – 12 lat. Wyd. Interspor, Warszawa.                     
  10. Stawczyk Zd., (1998). Gry i zabawy lekkoatletyczne: poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego i sportu. Wydanie II poszerzone. AWF, Poznań.
  11. Tondeli G., (2004). W stronę sportu. Propozycje gier i zabaw dla dzieci 9-13 lat.
  12. Wołyniec J., (red.), (2003). Przepisy zespołowych gier sportowych w zakresie podstawowym. Wyd. BK, Wrocław.
  13. Zieliński L., (2000). Bezpieczeństwo zdrowia i życia uczestników imprez sportowych. Wyd. ABA, Warszawa.    

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Jolanta Adach (ostatnia modyfikacja: 05-01-2019 18:37)