SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-P
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Czechowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 0 0 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem praktyk zawodowych jest praktyczne poznanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstw funkcjonujących w branży turystycznej w zależności od specjalności:

  • Gospodarka turystyczna - instytucje i przedsiębiorstwa organizujące usługi turystyczne, m.in. biura podróży, ośrodki agroturystyczne
  • Turystyka i Organizacja Wypoczynku - instytucje i przedsiębiorstwa organizujące usługi rekreacyjne, sportowe i kulturalne i z zakresu profilaktyki zdrowotnej
  • Hotelarstwo - hotele i inne obiekty noclegowe

a także: lokalne i regionalne centra kultury, wydziały administracji samorządowej zajmujące się sportem i turystyką

Celem praktyk zawodowych jest połączenie wiedzy teoretycznej z zakresu studiów z praktyką.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów dla V semestru studiów.

Zakres tematyczny

Praktyka zawodowa studenta kierunku turystyka i rekreacja powinna umożliwić praktyczne poznanie:

a/zasad funkcjonowania instytucji turystycznych (biuro podróży, przedsiębiorstwo turystyczne).

b/ zasad  funkcjonowania ośrodka wypoczynkowego oraz instytucji, regulaminów i zarządzeń obowiązujących w hotelu i zakładach gastronomicznych.

Zadania do realizacji w trakcie praktyki (określane w zależności od miejsca odbywania praktyki):

1/ Zapoznanie się z funkcjonowaniem, strukturą organizacyjną i podstawowymi dokumentami regulującymi działalność  biura podróży, przedsiębiorstwa turystycznego, w tym:
a/strukturą organizacyjną i kadrową,

b/przepisami prawnymi w oparciu, o które funkcjonuje dane przedsiębiorstwo, przepisami BHP, c/zarządzeniami i regulaminami wewnętrznymi,

d/organizacją pracy na poszczególnych stanowiskach pracy ( zakres obowiązków, kompetencje, odpowiedzialność),

e/obsługa urządzeń biurowych (sprzęt informatyczny, telekomunikacyjny i audio) będących na wyposażeniu przedsiębiorstwa.

f/poznawanie programów komputerowych wykorzystywanych w  działalności przedsiębiorstwa, w tym programów sprzedaży i rezerwacji wycieczek krajowych i zagranicznych, wyjazdów do ośrodków Wellness i Spa, gospodarstw agroturystycznych itp., rezerwacji miejsc noclegowych w hotelach, pensjonatach i ośrodkach wypoczynkowych, sprzedaży i rezerwacji biletów na różne środki komunikacyjne, imprezy sportowe i kulturalne. Posługiwanie się tymi programami.

g/zapoznanie się z materiałami promocyjnymi, technikami promocji i reklamy, uczestnictwo w akcji promocyjnej,

h/zapoznanie się z usługami świadczonymi przez dany podmiot gospodarczy (biuro turystyczne, agencja turystyczna, inne przedsiębiorstwo turystyczne).

2/Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji i metod pracy w hotelu:

a/poznanie dziennego harmonogramy pracy hotelu (zadania przydzielone na poszczególnych stanowiskach),

a/poznanie poszczególnych stanowisk pracy w hotelu i restauracji hotelowej (zakres obowiązków, kompetencje, odpowiedzialność),

b/poznanie lady recepcyjnej, obsługa gości hotelowych w recepcji, prowadzenie ewidencji meldunkowej, wymagane dokumenty meldunkowe, udzielanie informacji,

c/ zapoznanie się z przepływem informacji w pionie i poziomie,

d/poznanie zasad organizacji konferencji, narad, seminariów itp., oraz zasad obsługi uczestników tych imprez,

e/zapoznanie się z systemem HACPP w gastronomii hotelowej,

f/poznanie systemu motywacyjnego pracowników hotelu,

g/zapoznanie się ze strategią kalkulacji cen usług hotelowych,

h/zapoznanie się z wymaganiami kategoryzacyjnymi obowiązującymi w hotelarstwie,

i/uczestnictwo w działaniach marketingowych hotelu.

3/ Poznanie zasad funkcjonowania ośrodka wypoczynkowego, a w szczególności:

a/poznanie infrastruktury noclegowej, żywieniowej i rekreacyjno-sportowej,

b/zapoznanie się z Regulaminem  ośrodka obowiązującym gości oraz pracowników,

c/udział w programowaniu, organizacji i obsłudze imprez turystycznych,

d/ tworzenie banku informacji o firmie organizującej imprezę turystyczną ( profil działalności, kwalifikacje organizatorów, rekomendacje, doświadczenie itp.,

e/przygotowanie sprawozdania z udziału w programowaniu, organizowaniu i obsłudze imprezy turystycznej,

f/opis warunków materialno-technicznych organizatora wypoczynku (teren, obiekt, pomieszczenia, sprzęt sportowo-rekreacyjnych,

g/ocena jakości  świadczonych usług przez organizatora wypoczynku,

h/zapoznanie się z przepisami prawnymi w zakresie organizacji i realizacji imprez rekreacyjno-sportowych.

Metody kształcenia

Czynne uczestnictwo w praktyce zawodowej.

Realizacja zadań powierzonych przez opiekuna praktyk w przedsiębiorstwie turystycznym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Czechowski (ostatnia modyfikacja: 20-12-2018 11:54)