SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ogranizacja i ekonomika przedsiębiorstwa turystycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ogranizacja i ekonomika przedsiębiorstwa turystycznego
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-OEPT
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Grzegorz Gołembski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Podstawą jest dokonanie charakterystyki i klasyfikacji przedsiębiorstw turystycznych a także ich wzajemnych powiązań i sposobów dystrybucji usług turystycznych. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy o determinantach efektywnego gospodarowania w przedsiębiorstwie turystycznym. Program obejmuje problematykę zewnętrznych uwarunkowań pracy przedsiębiorstw (otoczenie instytucjonalne, ekonomiczne, technologiczne, konkurencyjne) a także sposobów oddziaływania na pracę przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej przy pomocy instrumentów ekonomicznych. Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności przygotowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego, zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, pozyskiwania kapitału niezbędnego dla przedsiębiorstwa turystycznego. Celem kształcenia jest także zapoznanie studenta z różnymi rodzajami przedsiębiorstw turystycznych, przekazanie mu wiedzy o cechach przedsiębiorstw hotelarskich i biur podróży, przekazanie studentowi wiedzy o współczesnych metodach zarządzania przedsiębiorstwami zwiększających efektywność jego działania i poziom konkurencyjności.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość praw ekonomicznych oraz elementów zarządzania (kierowanie, motywowanie, planowanie, kontrolowanie)

Zakres tematyczny

(Zestawienie tematów zajęć we wszystkich prowadzonych w ich ramach formach: tematy wykładów, ćwiczeń audytoryjnych, zajęć laboratoryjnych, zajęć projektowych)

1. Definicja przedsiębiorstwa, typy przedsiębiorstw, produkt turystyczny, motywacje jako podstawowe kryterium segmentacji.

2. Kryteria specjalizacji przedsiębiorstw i sposoby dystrybucji usług turystycznych.

3. Otoczenie przedsiębiorstw turystycznych i oddziaływanie zewnętrzne na przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej.

4. Cechy przedsiębiorstw turystycznych, ich organizacja .

5. Bilans, rachunek wyników, układ rodzajowy i kalkulacyjny kosztów, struktura kosztów. Kryteria ocen i mierniki efektywności. Rachunkowość zarządcza.

6. Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym. Podstawy zarządzania strategicznego.

7. Planowanie zysku w przedsiębiorstwie. Metoda CVP, próg rentowności, wrażliwość zysku.

8. Charakterystyka cyklu obsługi klienta, standaryzacja pracy, procedury kontroli i nadzoru.

9. Polityka inwestycyjna, biznes plany, metody mierzenia opłacalności przedsięwzięć inwestycyjnych.

Metody kształcenia

Wykład problemowy z wieloma przykładami i odniesieniami praktycznymi. Ćwiczenia i warsztaty w formie dyskusji, prezentacji multimedialnej, case study

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym z części wykładowej oraz zaliczeniem z oceną z części ćwiczeniowej i laboratoryjnej na podstawie kolokwium (ćwiczenia) oraz prezentacji multimedialnej (warsztaty)

Literatura podstawowa

1. G. Gołembski, Przedsiębiorstwo turystyczne, AE Poznań 1997.

2. M. Bednarska, G. Gołembski, E. Markiewicz, M. Olszewski, Przedsiębiorstwo turystyczne – ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa 2007.

3. A. Rapacz, Przedsiębiorstwo turystyczne. Difin Warszawa 2007.

4. T. Knowles, Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001.

5. M. Kachniewska, ISO 9001 w przedsiębiorstwie turystycznym, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa 2004.

6. G. Gołembski (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN Warszawa 2009.

7. E. Szymańska, Innowacyjność przedsiębiorstw turystycznych w Polsce, Politechnika Białostocka, Białystok 2009.

8. J. Schroeder, Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, UEP Poznań 2011.

Literatura uzupełniająca

1. L. Gołubowski, K. Sobolewski, Zarys ekonomiki turystyki z elementami gospodarki rynkowej, Dział Wydawnictw i Publikacji Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Supraślu 2006.

2. A. Konieczna-Domańska A., Gospodarka turystyczna. Zagadnienia wybrane, Wyd. KANON, Warszawa 2007.

3. L. Milian L., Przedsiębiorczość i przedsiębiorstwo turystyczne. Socjopsychologiczne uwarunkowania sukcesu, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2000.

Uwagi

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Grzegorz Gołembski (ostatnia modyfikacja: 20-12-2018 10:53)