SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ogranizacja i ekonomika przedsiębiorstwa turystycznego |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-OEPT |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Podstawą jest dokonanie charakterystyki i klasyfikacji przedsiębiorstw turystycznych a także ich wzajemnych powiązań i sposobów dystrybucji usług turystycznych. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy o determinantach efektywnego gospodarowania w przedsiębiorstwie turystycznym. Program obejmuje problematykę zewnętrznych uwarunkowań pracy przedsiębiorstw (otoczenie instytucjonalne, ekonomiczne, technologiczne, konkurencyjne) a także sposobów oddziaływania na pracę przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej przy pomocy instrumentów ekonomicznych. Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności przygotowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego, zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, pozyskiwania kapitału niezbędnego dla przedsiębiorstwa turystycznego. Celem kształcenia jest także zapoznanie studenta z różnymi rodzajami przedsiębiorstw turystycznych, przekazanie mu wiedzy o cechach przedsiębiorstw hotelarskich i biur podróży, przekazanie studentowi wiedzy o współczesnych metodach zarządzania przedsiębiorstwami zwiększających efektywność jego działania i poziom konkurencyjności.
Podstawowa znajomość praw ekonomicznych oraz elementów zarządzania (kierowanie, motywowanie, planowanie, kontrolowanie)
(Zestawienie tematów zajęć we wszystkich prowadzonych w ich ramach formach: tematy wykładów, ćwiczeń audytoryjnych, zajęć laboratoryjnych, zajęć projektowych)
1. Definicja przedsiębiorstwa, typy przedsiębiorstw, produkt turystyczny, motywacje jako podstawowe kryterium segmentacji.
2. Kryteria specjalizacji przedsiębiorstw i sposoby dystrybucji usług turystycznych.
3. Otoczenie przedsiębiorstw turystycznych i oddziaływanie zewnętrzne na przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej.
4. Cechy przedsiębiorstw turystycznych, ich organizacja .
5. Bilans, rachunek wyników, układ rodzajowy i kalkulacyjny kosztów, struktura kosztów. Kryteria ocen i mierniki efektywności. Rachunkowość zarządcza.
6. Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym. Podstawy zarządzania strategicznego.
7. Planowanie zysku w przedsiębiorstwie. Metoda CVP, próg rentowności, wrażliwość zysku.
8. Charakterystyka cyklu obsługi klienta, standaryzacja pracy, procedury kontroli i nadzoru.
9. Polityka inwestycyjna, biznes plany, metody mierzenia opłacalności przedsięwzięć inwestycyjnych.
Wykład problemowy z wieloma przykładami i odniesieniami praktycznymi. Ćwiczenia i warsztaty w formie dyskusji, prezentacji multimedialnej, case study
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym z części wykładowej oraz zaliczeniem z oceną z części ćwiczeniowej i laboratoryjnej na podstawie kolokwium (ćwiczenia) oraz prezentacji multimedialnej (warsztaty)
1. G. Gołembski, Przedsiębiorstwo turystyczne, AE Poznań 1997.
2. M. Bednarska, G. Gołembski, E. Markiewicz, M. Olszewski, Przedsiębiorstwo turystyczne – ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa 2007.
3. A. Rapacz, Przedsiębiorstwo turystyczne. Difin Warszawa 2007.
4. T. Knowles, Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001.
5. M. Kachniewska, ISO 9001 w przedsiębiorstwie turystycznym, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa 2004.
6. G. Gołembski (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN Warszawa 2009.
7. E. Szymańska, Innowacyjność przedsiębiorstw turystycznych w Polsce, Politechnika Białostocka, Białystok 2009.
8. J. Schroeder, Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, UEP Poznań 2011.
1. L. Gołubowski, K. Sobolewski, Zarys ekonomiki turystyki z elementami gospodarki rynkowej, Dział Wydawnictw i Publikacji Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Supraślu 2006.
2. A. Konieczna-Domańska A., Gospodarka turystyczna. Zagadnienia wybrane, Wyd. KANON, Warszawa 2007.
3. L. Milian L., Przedsiębiorczość i przedsiębiorstwo turystyczne. Socjopsychologiczne uwarunkowania sukcesu, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2000.
Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Grzegorz Gołembski (ostatnia modyfikacja: 20-12-2018 10:53)