SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Budowa rynku turystycznego i analiza popytu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Budowa rynku turystycznego i analiza popytu
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-BRTAP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Zbigniew Świątkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot dotyczy poznania specyfiki badań rynku turystycznego. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy o sposobach pomiaru ruchu turystycznego oraz dotyczy analizy bieżącego ruchu turystycznego a także ukazuje sposoby prognozowania ruchu turystycznego.

Wymagania wstępne

Podstawowe wymagania z zakresu podstaw ekonomii, ekonomiki turystyki i rekreacji, wiedza z zakresu podstaw marketingu.

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do treści dotyczących badania rynku turystycznego.
  • Klasyfikacja metod, technik badawczych na rynku turystycznym.
  • Metody projektowania badania rynku turystycznego.
  • Metodologia badań w dziedzinie rekreacji i turystyki.
  • Dobór próby do badania rynku. Liczebność próby w badaniach rynkowych.
  • Zasady budowy kwestionariusza i skalowanie odpowiedzi.
  • Metody badań empirycznych (eksperyment, monografia, sondaż diagnostyczny, badania panelowe, itd.).
  • Metody badań rynku turystycznego (wskaźniki: Schneidera, Charvata, Deferta).
  • Metody badań ruchu turystycznego (krajowego i zagranicznego).
  • Metody prezentacji wyników badań.
  • Badanie elastyczności i sezonowości popytu turystycznego.
  • Wskaźniki w analizie wielkości i struktury popytu turystycznego.
  • Analiza pojemności rynku turystycznego. Analiza przestrzenna rynku turystycznego.
  • Popyt turystyczny jako kategoria ekonomiczna. Cechy i determinanty ekonomiczne popytu turystycznego.
  • Uwarunkowania decyzji nabywczych na rynku turystycznym.
  • Źródła informacji o popycie turystycznym.
  • Modele zachowań konsumentów na rynku turystycznym.
  • Tendencje w popycie turystycznym w Polsce.

Metody kształcenia

Wykład – w zależności od omawianego problemu - metody konwencjonalne lub problemowe oraz metoda pokazu,
Ćwiczenia - metoda ćwiczeniowa i metoda pokazu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%)

Literatura podstawowa

S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2011
Badania rynku. Metody i zastosowania pod red. Z. Kędzior, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2005
A. Niezgoda, P. Zmyślony, Popyt turystyczny: uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2003

Literatura uzupełniająca


 L. Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Proksenia, Kraków 2010

Analiza rynku pod red. H. Mruka, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2003

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Zbigniew Świątkowski (ostatnia modyfikacja: 07-01-2019 20:48)