SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza i terapia neurologopedyczna w okresie prelingwalnym |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-PODN-DTOP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Neurologopedia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z metodami i metodyką postępowania neurologopedycznego z dziećmi w okresie prelingwalnym z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami układu nerwowego. Przygotowanie słuchaczy do samodzielnej diagnozy i terapii dzieci w okresie prelingwalnym z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami układu nerwowego.
Podstawy logopedii.
Wykład: Uwarunkowania rozwoju języka i komunikacji u dzieci zdrowych i zagrożonych ich nieprawidłowym kształtowaniem. Ocena stanu dziecka w odniesieniu do normy i patologii. Zasady opracowania programu postępowania dostosowanego do potrzeb i możliwości dziecka uwzględniającego wyniki wielospecjalistycznych badań. Neurogenne i pozaneurogenne zaburzenia połykania.
Ćwiczenia: Wielospecjalistyczna (np. pediatryczna, neurologiczna, fizjoterapeutyczna) ocena dziecka
w okresie prelingwalnym: dziecka zdrowego, z obciążonym okresem ciążowo-okołoporodowym, z uszkodzeniami i dysfunkcjami układu nerwowego w okresie pre- i perinatalnym, z zespołami genetycznymi. Diagnozowanie neurologopedyczne. Programowanie postępowania neurologopedycznego (wspomaganie, stymulacja, wczesna interwencja) z uwzględnieniem stanu dziecka i wyników diagnozy neurologopedycznej.
Wykład – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – średnia arytmetyczna ocen z kolokwiów, prac pisemnych, studium przypadków, projektów.
Wykład – egzamin pisemny.
Bartczak B., Leczenie neurogennych i pozaneurogennych zaburzeń połykania, „Terapia” 2008, 10(2).
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.
Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole 2005.
Hellrugge T. (red.), Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa: pierwszy rok życia, Kraków 1994.
Hellrugge T. (red.), Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa: drugi i trzeci rok życia, Kraków 1995.
Kornacka K. (red.), Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia, Warszawa 2003.
Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 19:29)