SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza i terapia neurologopedyczna w okresie prelingwalnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza i terapia neurologopedyczna w okresie prelingwalnym
Kod przedmiotu 12.9-WL-PODN-DTOP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Neurologopedia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Egzamin
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z metodami i metodyką postępowania neurologopedycznego z dziećmi w okresie prelingwalnym z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami układu nerwowego. Przygotowanie słuchaczy do samodzielnej diagnozy i terapii dzieci w okresie prelingwalnym z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami układu nerwowego.

Wymagania wstępne

Podstawy logopedii.

Zakres tematyczny

Wykład: Uwarunkowania rozwoju języka i komunikacji u dzieci zdrowych i zagrożonych ich nieprawidłowym kształtowaniem. Ocena stanu dziecka w odniesieniu do normy i patologii. Zasady opracowania programu postępowania dostosowanego do potrzeb i możliwości dziecka uwzględniającego wyniki wielospecjalistycznych badań. Neurogenne i pozaneurogenne zaburzenia połykania.

Ćwiczenia: Wielospecjalistyczna (np. pediatryczna, neurologiczna, fizjoterapeutyczna) ocena dziecka
w okresie prelingwalnym: dziecka zdrowego, z obciążonym okresem ciążowo-okołoporodowym, z uszkodzeniami i dysfunkcjami układu nerwowego w okresie pre- i perinatalnym, z zespołami genetycznymi. Diagnozowanie neurologopedyczne. Programowanie postępowania neurologopedycznego (wspomaganie, stymulacja, wczesna interwencja) z uwzględnieniem stanu dziecka i wyników diagnozy neurologopedycznej.

Metody kształcenia

Wykład – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – średnia arytmetyczna ocen z kolokwiów, prac pisemnych, studium przypadków, projektów.

Wykład – egzamin pisemny.

Literatura podstawowa

Bartczak B., Leczenie neurogennych i pozaneurogennych zaburzeń połykania, „Terapia” 2008, 10(2).

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.

Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole 2005.

Hellrugge T. (red.), Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa: pierwszy rok życia, Kraków 1994.

Hellrugge T. (red.), Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa: drugi i trzeci rok życia, Kraków 1995.

Kornacka K. (red.), Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 19:29)