SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody komputerowe w projektowaniu dróg i mostów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody komputerowe w projektowaniu dróg i mostów
Kod przedmiotu metody08_pNadGenO2Q91
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Budownictwo / Drogi i mosty
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Artur Juszczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat BIM w infrastrukturze komunikacyjnej oraz metod numerycznych i algorytmów wykorzystywanych w systemach komputerowych do projektowania dróg i mostów.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw z zakresu Komputerowego Wspomagania Projektowania (CAD) metod komputerowych, podstaw mostownictwa i drogownictwa; statyki, stateczności i dynamiki konstrukcji, wytrzymałości materiałów.

Zakres tematyczny

Wykład

Definicje oraz podstawowe założenia BIM. Przegląd, współpraca wieloosobowa i wykorzystanie idei BIM na różnych poziomach. Analizy numeryczne konstrukcji inżynierskich (żelbetowe, stalowe, zespolone, cięgnowe) z uwzględnieniem różnych warunków brzegowych. Numeryczne kształtowanie geometrii dróg i ulic.

Laboratorium

Elementy modelu obliczeniowego konstrukcji mostowej. Modele geometrii konstrukcji. Szkolenie w zakresie realizacji obliczeń w systemie Robot. Wykorzystanie systemów typu CAD do projektowania dróg. Zaliczenia zadań cząstkowych. Funkcje wpływu sił wewnętrznych w konstrukcjach mostowych. Określanie w sposób numeryczny powierzchni wpływu sił wewnętrznych. Tworzenie powierzchni wpływu sił wewnętrznych w mostach płytowych o złożonej geometrii w planie. Zasady kształtowania poziomej i pionowej geometrii drogi z wykorzystaniem systemu typu CAD. Podstawy wykorzystania nowoczesnych systemów BIM do kompleksowego projektowania infrastruktury komunikacyjnej.

Metody kształcenia

Wykład - wykład konwencjonalny oraz praktyczny.
Laboratorium - praca indywidualna oraz w grupie z wykorzystaniem programów komputerowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem zaliczenia jest wygłoszenie referatu na wybrany temat z listy przygotowanej przez prowadzącego oraz uzyskanie zaliczenia z kolokwium.

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z zadań cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć.

Kryteria oceniania:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst,
61% - 70% dst plus,
71% - 80% db,
81% - 90% db+,
91% - 100% bdb.

Zaliczenie przedmiotu: Ocena końcowa jest średnią z ocen : O = (W+L)/2

Literatura podstawowa

  1. Bohatkiewicz J., Jamrozik K., Jukowski M., Dębiński M., Śledziewski K., Drach M. BIM in Design and Con-struction of Transport Infrastructure. Politechnika Lubelska, 2016.
  2. Building Information Modelling. Industrial strategy: Government and industry in partnership. HM Government. 2012. 
  3. Kmita J., Bień J., Machelski Cz.: Komputerowe wspomaganie projektowania mostów, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1983
  4. Machelski Cz.: Obliczanie mostów z betonowych belek prefabrykowanych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2006.
  5. Rakowski, Z. Kacprzyk, Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji. Politechnika Warszawska, Warszawa 2005.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Artykuły o tematyce BIM.
  2. Podręczniki i poradniki systemów komputerowych do projektowania infrastruktury komunikacyjnej.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Artur Juszczyk (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 19:21)