SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Bezpieczeństwo ekologiczne |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ISP-Bez.ekol.- 16 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Zaopatrzenie w wodę, unieszkodliwianie ścieków i odpadów |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Student zapoznawany jest z funkcjonowaniem systemu bezpieczeństwa ekologicznego w ujęciu międzynarodowym i lokalnym oraz z możliwością kształtowania nawyków i postaw związanych z bezpieczeństwem osobistym i grupowym.
Formalne: brak
Nieformalne: brak
Program wykładów: Kryteria podziału bezpieczeństwa: podmiotowe, przedmiotowe, przestrzenne, celu. Prawne podstawy bezpieczeństwa. Struktura organizacyjno-funkcjonalna systemu bezpieczeństwa w Polsce. Systemy bezpieczeństwa ekologicznego wybranych państw UE. Trendy rozwojowe systemów bezpieczeństwa. Zadania terenowych organów administracji rządowej i samorządowej w zapewnieniu ochrony życia i zdrowia ludności oraz środowiska przyrodniczego. Zespoły zarządzania kryzysowego. Definicja i klasyfikacja katastrof ekologicznych. Relacje pomiędzy żywiołami, a katastrofami antropogenicznymi. Podstawowe rodzaje katastrof ekologicznych, ich monitoring i skutki. Przykłady skutków wybranych katastrof antropogenicznych. Metody przewidywania i ochrony ludności przed zjawiskami katastrof ekologicznych. Kompetencje ekologiczne w strategiach działania przedsiębiorstw.
Program ćwiczeń: Opracowanie programu poprawy systemu bezpieczeństwa ekologicznego w wybranej gminie. Niezbędny jest bezpośredni kontakt z administracją terenową wybranej gminy, w celu pozyskania danych i poznania struktury zarządzania lokalnym bezpieczeństwem ekologicznym.
Metody podające: wykład informacyjno- problemowy
Metody poszukujące, ćwiczeniowo – praktyczne: metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: podstawą zaliczenia jest oddanie w terminie prawidłowo wykonanego opracowania oraz wykazanie się wiedzą z zakresu zarządzania bezpieczeństwem ekologicznym.
Wykład: pisemne kolokwium zaliczeniowe. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70% / dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry; 81 -90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu oraz 0,5 oceny z ćwiczeń. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 17:29)