SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Odnowa wody - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Odnowa wody
Kod przedmiotu 06.4-WI-ISD-Ow-S17
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inżynieria środowiska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Zaopatrzenie w wodę, unieszkodliwianie ścieków i odpadów
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Ewelina Płuciennik-Koropczuk
  • dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ
  • dr inż. Anita Jakubaszek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z celem oraz procesami i technologiami wykorzystywanymi w odnowie wody

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przedmiotu: Chemia, Oczyszczanie wody, Woda i ścieki w przemyśle

Zakres tematyczny

Program wykładów: Cel i zakres odnowy wody. Koagulacja wapnem i rekarbonizacja. Usuwanie związków azotowych w procesach odnowy wody. Usuwanie substancji rozpuszczonych w procesach wymiany jonowej. Adsorpcja i jej zastosowanie w odnowie wody. Procesy membranowe w odnowie wody. Odwrócona osmoza, ultrafiltracja i elektrodializa. Dechloracja ścieków. Ścieki i osady powstające w procesach odnowy wody. Zasady wyboru układu technologicznego i doboru urządzeń. Przykłady stosowania odnowy wody w praktyce.

Program ćwiczeń laboratoryjnych: Usuwanie fosforu w procesie koagulacji wapnem. Rekarbonizacja wody. Usuwanie azotu amonowego metodą strippingu. Usuwanie azotu amonowego przez utlenianie chlorem.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjno- problemowy.

Metody poszukujące, ćwiczeniowo – praktyczne: metoda ćwiczeń laboratoryjnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia laboratoryjne: podstawą zaliczenia jest wykonanie wszystkich przewidzianych w programie ćwiczeń laboratoryjnych, pozytywne zaliczenie teoretycznych wiadomości z zakresu wykonywanych ćwiczeń oraz oddanie w terminie prawidłowo wykonanych sprawozdań. Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych ze sprawdzianów wiadomości teoretycznych z zakresu wykonywanych ćwiczeń.

Egzamin: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń laboratoryjnych, egzamin ma formę pisemną i/lub ustną.

Podstawą ustalenia oceny łącznej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,6 oceny z wykładu oraz 0,4 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych.

Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena łączna ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Odnowa wody, Podstawy teoretyczne procesów. Wydawnictwo PWr, Wrocław 1997
  2. Nawrocki J., Biłozor S., Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
  3. Granops M., Kaleta J. Woda uzdatnianie i odnowa laboratorium, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005

Literatura uzupełniająca

  1. Bodzek K., Konieczny K., Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wód. Oficyna Wydawnicza, Projprzem-EKO, Bydgoszcz 2006
  2. Kowal A.L, Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 21:22)