SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Inżynieria oprogramowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Inżynieria oprogramowania
Kod przedmiotu 11.3-WK-IiED-IO-W-S14_pNadGenRB066
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Janusz Jabłoński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi modelami technikami i metodami Inżynierii Oprogramowania w realizacji systemów informatycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw koncepcji i metod obiektowych, programowania obiektowego oraz podstawy SQL i baz danych.

Zakres tematyczny

Wykład
1. Projektowanie oprogramowania. (1 godz)
2. Techniki planowania i szacowania kosztów - metoda punktów funkcyjnych.  (2 godz)
3. Harmonogramowanie oraz monitorowanie przedsięwzięć informatycznych.  (2 godz)
4. Procesy kontroli jakości systemów informatycznych oraz problemy niezawodności oprogramowania. (2 godz)
5. Techniki pracy zespołowej.  (2 godz)
6. Weryfikacja, walidacja i testowanie oprogramowania. (2 godz)  
7. Inspekcje oprogramowania. Interakcja człowiek – komputer. (2 godz)  
8. Metody i techniki notacji w wytwarzaniu systemów informacyjnych oraz zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi. (2  godz)

LABORATORIUM

Wykorzystanie diagramów UML  do projektowania i wytwarzania systemów informatycznych. Programowanie zdarzeniowe. Narzędzia wspomagające projekt i realizację interakcji człowiek – komputer w oparciu o interfejs graficzny. Technologie serwerowe w realizacji systemów informatycznych. Wykorzystanie dostępnych na rynku możliwości oraz narzędzi w testowaniu, weryfikacji i walidacji kodu. Organizowanie i zarządzanie pracą zespołu programistów na przykładzie PRINCE 2.

Metody kształcenia

Tradycyjny wykład, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ostateczna ocena z przedmiotu uwzględnia ocenę z laboratorium (65%) i ocenę z egzaminu (35%), przy założeniu, że student osiągnął wszystkie zakładane efekty kształcenia w stopniu dostatecznym. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

1. B. Bruegge, A. H. Dutoit, Inżynieria oprogramowania w ujęciu obiektowym. UML wzorce projektowe i JAVA, Helion, Gliwice, 2011.
2. I. Sommerville, Inżynieria oprogramowania, Klasyka Informatyki, WNT, Warszawa, 2003.
3. I. Graham, Metody obiektowe w teorii i praktyce, WNT, 2004.
4. K. Sacha, Inżynieria Oprogramowania, PWN, Warszawa, 2010.
5. N. Dai, L. Mandel, A. Ryman, Eclipse Web Tools Platform. Tworzenie aplikacji WWW w języku Java, Helion, Gliwice, 2008.

Literatura uzupełniająca

1. D. Minter, L. Linwood, Hibernate od nowicjusza do profesjonalisty, Apress, Warszawa 2007.
2. D. Alur, J. Crupi, D. Malks, J2EE Wzorce projektowe, Helion, Gliwice 2004.
3. C. Horstmann, G. Cornell, JAVA 2. Techniki zaawansowane, Helion, Gliwice 2005.
4. A. Hemrajani, Java. Tworzenie aplikacji sieciowych za pomocą Springa, Hibernate i Eclipse, Helion, Gliwice 2007

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-09-2019 11:18)