SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy projektowania architektonicznego I |
Kod przedmiotu | podst03_pNadGen2H9H2 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z różnymi formami małej architektury w obszarach zabudowy miejskiej szczególnie mieszkaniowej.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania zgeometryzowanych form przestrzennych będących koncepcjami architektonicznymi różnych form obiektów budowlanych w małej skali.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do prezentacji rozwiązania projektowego.
Nieformalne: elementarna wiedza dotycząca percepcji odbioru przestrzeni w odniesieniu do skali człowieka.
Program wykładów: znaczenie pojęć w przestrzeni architektonicznej, przestrzeń architektoniczna a człowiek, tworzenie nowej wartości przestrzeni o określonych cechach użytkowych, projektowanie prostych form architektonicznych, wymiarowanie w architekturze z elementami wyposażenia – percepcja człowieka, fizyczne ograniczenia przestrzeni, elementy kompozycji architektonicznej.
Program ćwiczeń projektowych: zasady komponowania przestrzeni architektonicznej przy zastosowaniu zależności form, zestawień materiałów, integracja elementów dopełniających kształtowaną przestrzeń, wiedza w zakresie podstawowej kompozycji np.: oświetlenie, barwa, proporcje, złoty podział, zasady projektowania z uwzględnieniem wpływu uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka.
Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja. Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: Student poddaje się weryfikacji w zakresie wiedzy obejmującej podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania architektonicznego. Projekt: Student wykonuje zadanie projektowe zgodnie z przyjętym planem zajęć. Student wykazuje świadomość potrzeby nieustannego kształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych w zespołach projektowych.
Zasada ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst
61% - 70% dst+
71% - 80% db
81% - 90% db+
91% - 100% bdb
Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen pozytywnych, otrzymanych na zajęciach z wykładu i projektu.
1. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985. 2. Bać Z., Wprowadzenie do projektowania osiedlowych struktur funkcjonalno-przestrzennych, Wyd. PWr., Wrocław 1978. 3. Bać Z., red. Humanizacja środowiska miejskiego a kultura, PAN Oddz. Wrocław, 50 lat Architektury i Urbanistyki w PAN, Wrocław 2002. 4. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002. 5. Basiata A., Kompozycja dzieła architektury, UNIVERSITAS, Kraków 2006. 6. Davidson Cragoe C., Jak czytać architekturę, Najważniejsze informacje stylach i detalach, Arkady, Warszawa 2008. 7. Jeziorkowski A., O rysunku i nie tylko, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998. 8. Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992. 9. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej” , Arkady, Warszawa 2009, 10. Żurawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, W-wa 1961.
1. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2000.
2. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Kraków 1994.
3. Grandjean E., Ergonomia mieszkania – aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa 1978.
4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - aktualny stan prawny (Dz.U.2019.0.1065 t.j. - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie).
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-09-2021 11:40)