SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rysunek odręczny I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rysunek odręczny I
Kod przedmiotu rysunek_pNadGenM73OR
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest: zapoznanie studenta z różnymi rodzajami rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Celem w zakresie umiejętności jest: nauczenie studenta posługiwania się różnymi rodzajami rysunku, w zależności od sytuacji np. linearny szkic koncepcyjny, czy pokazanie detalu przy pomocy światłocienia.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: umiejętność zaprezentowania i przekonania do własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz architektury rysowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat prac swoich kolegów.

Wymagania wstępne

Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem przestrzeni, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku, a także różnic w natężeniu światła. Znajomość rysunków oraz szkiców wybitnych malarzy i architektów.

Zakres tematyczny

Program laboratorium:
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ dokonać własnej interpretacji tej kompozycji za pomocą monochromatycznego kolażu, uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz różnice w natężeniu światła i cienia. Następnie, na podstawie tego samego układu, wykonać rysunek studyjny, biorąc pod uwagę różnice wynikające ze zmiany narzędzia plastycznej interpretacji.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej, a także wnętrza i wykonać serię szkiców. Następnie dokonać interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie przy pomocy światłocienia (rysunek studyjny).
3. Na podstawie martwej natury /pracownia/ dokonać własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub łagodzące konstrukcyjny charakter danego układu.
4. Wyszukać w plenerze ciekawe obiekty architektoniczne i wykonać serię szkiców akcentujących charakter tych budowli oraz kontekst, w którym się znajdują (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie)

Metody kształcenia

Metody podające: zaprezentowanie szkiców i rysunków wybitnych twórców /pracownia/.
Metody poszukujące: studium martwej natury ustawionej w pracowni, szkice w plenerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:
Student zapoznał się z różnymi rodzajami rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ dokonał własnej interpretacji tej kompozycji za pomocą monochromatycznego kolażu, uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz różnice w natężeniu światła i cienia. Następnie, na podstawie tego samego układu, wykonał rysunek studyjny, biorąc pod uwagę różnice wynikające ze zmiany narzędzia plastycznej interpretacji.
Znalazł w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej, a także wnętrza i wykonał serię szkiców. Następnie dokonał interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie przy pomocy światłocienia (rysunek studyjny).
Na podstawie martwej natury /pracownia/ dokonał własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub łagodzące konstrukcyjny charakter danego układu.
Wyszukał w plenerze ciekawe obiekty architektoniczne i wykonał serię szkiców akcentujących charakter tych budowli oraz kontekst, w którym się znajdują (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie)
Potrafił również zaprezentować i przekonać do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także chętnie dyskutował i dzielił się wrażeniami na temat prac swoich kolegów.

Literatura podstawowa

1. Arnheim R. „Sztuka i percepcja wzrokowa” – Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1978

2. Natusiewicz R. „Rysunek Architekta” – Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992

3. Pignatti T. „Historia rysunku” – wyd. Arkady, Warszawa 2006

4. Teissig K. „Techniki rysunku” – Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982

 

Literatura uzupełniająca

1. Arnheim R. „Myślenie wzrokowe” wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2013

2. Jeziorkowski A. „Nie tylko o rysunku” – Politechnika Poznańska, Poznań 1998

3. Strzemiński Wł. „Teoria widzenia” – Wydawnictwo Literackie, Kraków 1969

4. Zwolińska K., Malicki Z. „Mały słownik terminów plastycznych” Wiedza Powszechna, Warszawa 1975

"ARTEON" - magazyn o sztuce współczesnej, miesięcznik

"ARTLUK" - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

„CZAS KULTURY” - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

"Culture.pl" - portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Czerniawska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2019 09:27)