SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektury mieszkaniowej jednorodzinnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektury mieszkaniowej jednorodzinnej
Kod przedmiotu projek.08_pNadGenJHC1B
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz
  • prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania zabudowy jednorodzinnej w różnych warunkach przestrzennych. 2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania zintegrowanych projektów łączących: funkcje, konstrukcje, estetykę w połączeniu z ogólnospołecznymi celami całego zespołu mieszkaniowego. Szczególną uwagę zwraca się na zasady kształtowania budynków jednorodzinnych w aspekcie zrównoważonego rozwoju. 3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania przed zespołem rozwiązania projektowego.

Wymagania wstępne

Formalne: pozytywne zaliczenie przedmiotu: Teoria architektury i Podstaw projektowania architektonicznego I i II. Nieformalne: podstawowa wiedza dotycząca kompozycji architektonicznej w odniesieniu do skali człowieka.

Zakres tematyczny

Program wykładów: Postawy twórcze projektowania jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej oraz ich wyraz przestrzenny zgodny z oczekiwaniami mieszkańców. Problematyka kształtowania jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej w istniejącej tkance miejskiej. Wielokierunkowe powiązania współczesnej jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej z istniejącą tkanką historyczną. Analiza współczesnych realizacji zabudowy jednorodzinnej w Polsce. Aktualne tendencje w architekturze i projektowaniu budynków jednorodzinnych. Optymalizacja procesu inwestycyjnego, jako czynnika kształtującego rozwiązania przestrzenne. Zrównoważony rozwój w środowisku architektonicznym.

Program ćwiczeń projektowych: Zasady kształtowania zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w celu integracji funkcji, formy, konstrukcji, technologii i środowiska w domu mieszkalnym jednorodzinnym. Typy budynków mieszkalnych jednorodzinnych i ich układ funkcjonalno – przestrzenny. Rodzaje jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej: wolnostojąca, bliźniacza, szeregowa, atrialna. Metodyka projektowania dla przyjętych założeń programowych budynków jednorodzinnych. Wymagania funkcjonalno-przestrzenne i techniczne  w architekturze budynków. Kształtowanie formy, stref mieszkalnych z uwzgl. stron świata, dostępności komunikacyjnej i środowiska zewnętrznego.

Metody kształcenia

Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja. Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Student poddaje się weryfikacji wiedzy z projektowania wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej potwierdza, że jest ukierunkowany na współczesną architekturę środowiskowa zespołów mieszkaniowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwój oraz idei habitatów. Projekt: Student wykonuje architektoniczny projekt wielorodzinnego budynku mieszkalnego i potwierdza, że jest przygotowany do współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role. Zasady ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:

50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst

61% - 70%                                             dst+

71% - 80%                                             db

81% - 90%                                             db+

91% - 100%                                           bdb

Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen otrzymanych z egzaminu i projektu.

Literatura podstawowa

1. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985. 2. Bać Z., red. Humanizacja środowiska miejskiego a kultura, PAN Oddz. Wrocław, 50 lat Architektury i Urbanistyki w PAN, Wrocław 2002. 3. Bać Z., Wprowadzenie do projektowania osiedlowych struktur funkcjonalno-przestrzennych, Wyd. PW., Wrocław 1978. 4. Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze, Wyd. Pol. Gdań., Gdańsk 1998. 5. Chmielewski J.M., Niska Intensywna zabudowa mieszkaniowa, Wyd. UW, Warszawa 1996. 6. Chmielewski J.M, Teoria urbanistyki, WAPW, 1996. 7. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta. Arkady, Warszawa 1989. 8. Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992. 9. Neufert E., Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady 1996-2009. 10. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

1. Basista A., Architektura - dlaczego taka jest. Znak, Kraków 2000. 2. Praca zbiorowa, Atlas of Contemporary Word Architecture. Phaidon, 2004. Meyhofer D., Set in Stone Rethinking a Timeless Material. Braun, 2009. 3. Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury. Wyd. MURATOR, Warszawa 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz (ostatnia modyfikacja: 28-04-2019 11:37)