SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Malarstwo - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Malarstwo
Kod przedmiotu mal04_pNadGenA37M0
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest: zapoznanie studenta z różnymi technikami malarskimi na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Celem w zakresie umiejętności jest: zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie malarstwa w celu przedstawienia własnej barwnej koncepcji architektonicznej: nauczenie studenta posługiwania się różnymi technikami malarskimi, w zależności od sytuacji np. lekki szkic koncepcyjny (akwarela), czy budowanie nastroju przy pomocy barw i faktur (tempera, gwasz, akryl).
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: umiejętność zaprezentowania i przekonania do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury malowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Wymagania wstępne

Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Rysunek odręczny III.
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku, różnic w natężeniu światła, oraz niuansów barw i faktur na różnorodnych powierzchniach, a także znajomość prac malarskich wybitnych malarzy i architektów.

Zakres tematyczny

Program laboratorium:
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ namalować własną interpretację tej kompozycji, uwzględniając przestrzeń, proporcje, gamę kolorystyczną oraz zróżnicowanie materii i faktur /tempera, gwasz, akryl/.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonać serię szybkich szkiców dokonując syntezy określonego problemu, a na bazie wybranego szkicu opracować wersję kolorystyczną na dużym formacie /akwarela/.
3. Na podstawie martwej natury /pracownia/ namalować dwie kompozycje: statyczną i dynamiczną, akcentując elementy podkreślające charakter oraz klimat danego układu: proporcje, kontrasty formy i koloru względem siebie, a także emocjonalne i zmysłowe działanie materii malarskiej /akwarela, tempera, gwasz, akryl/.
4. Wyszukać w plenerze obiekty architektoniczne i namalować dwie kompozycje: "Prześwit" i "Zaułek", które za pomocą układu form barwnych pokazują różne aspekty światła i cienia w architekturze /akwarela, tempera, gwasz, akryl/.

Metody kształcenia

Metody podające: zaprezentowanie prac malarskich wybitnych twórców oraz wybór prac studentów (Galeria Sztuki KAiU UZ).
Metody poszukujące: studium martwej natury w pracowni, szkice w plenerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student ma obowiązek dostarczyć oryginały wszystkich prac semestralnych, wykonanych w ramach pracowni na zaliczenie przedmiotu

Laboratorium:
Student poznał różne podejścia do malarstwa na przykładzie prac i warsztatu twórczego, wybranego malarza oraz architekta.
Na podstawie zaproponowanego układu różnych form, namalował własną interpretację tej kompozycji, uwzględniając przestrzeń, proporcje, gamę kolorystyczną, oraz zróżnicowanie materii i faktur /tempera, gwasz, akryl/.
Wyszukał w plenerze obiekty zabytkowe oraz współczesne i wykonał serię szkiców dokonując syntezy określonego problemu, a na bazie wybranego szkicu opracował wersję kolorystyczną na dużym formacie /akwarela/.
Na podstawie martwej natury namalował dwie kompozycje: statyczną i dynamiczną, akcentując elementy podkreślające charakter oraz klimat danego układu: proporcje, kontrasty formy i koloru względem siebie, a także emocjonalne i zmysłowe działanie materii malarskiej /akwarela, tempera, gwasz, akryl/.
Wyszukał w plenerze obiekty architektoniczne i namalował dwie kompozycje: "Prześwit" i "Zaułek", które za pomocą układu form barwnych pokazują różne aspekty światła i cienia w architekturze /akwarela, tempera, gwasz, akryl/.
Ma twórcze podejście do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury malowanej w plenerze, a także swobodnie dyskutuje i dzieli się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Literatura podstawowa

1. Maria Rzepińska — Historia koloru, Warszawa, 2009, Arkady

2. David Hornung — Kolor, Kraków, 2009, Universitas

3. Oskar Riera,James Mccown — Colors architecture in detail, Rocport publishers, 2008, USA

4. Herbert Reed — O pochodzeniu formy w sztuce, Warszawa, 1973, PIW

5. Doerwer M. „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, wyd. Arkady, Warszawa 1975

6. Ślesiński W. „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, wyd. Arkady, Warszawa 198

7. Rzepińska M. „Siedem wieków malarstwa europejskiego”, wyd. Ossolineum, Wrocław 1979 

Literatura uzupełniająca

1. Wasyl Kandyński - „O duchowości w sztuce”, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996   

2. Józef Czapski - "Patrząc", Znak, Kraków 2016

3. Waldemar Łysiak - "Malarstwo Białego Człowieka", Nobilis, Warszawa 2011

4. Waldemar Łysiak, "MW", Nobilis, Warszawa, 2004

5. Zbigniew Herbert, "Martwa natura z wędzidłem", Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa, 2003

6. Umberto Eco, "Historia Piękna", Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005

7. "ARTEON" - miesięcznik

8. "ARTLUK" - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

9. "CZAS KULTURY”   pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

10. "Culture.pl" - portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 10-06-2021 11:14)