SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy projektowania urbanistycznego I |
Kod przedmiotu | podst.05_pNadGenNVT28 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, definicjami i oznaczeniami urbanistycznymi stosowanymi w dokumentacjach planistycznych, a także z podstawowymi elementami zagospodarowania przestrzennego zabudowy miejskiej w odniesieniu do ich charakterystyki, wzajemnych powiązań i wpływu na kształtowanie miejskiego środowiska człowieka.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta przeprowadzania urbanistycznej analizy i oceny, funkcjonalno-przestrzennej, społeczno-środowiskowej i estetyczno-technicznej istniejącego stanu zagospodarowania zabudowy miejskiej oraz formułowania urbanistycznych wniosków projektowych.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnego poszerzania wiedzy, doświadczeń i umiejętności podczas wykonywania indywidualnie i w zespole projektowych zadań inwentaryzacyjno-studialnych na zajęciach i w terenie.
Formalne:
Student wcześniej musi uzyskać zaliczenie z przedmiotów: Projektowanie architektoniczne obiektów mieszkalnych, Historia architektury i budowy miast, Dendrologia i Podstawy ochrony środowiska.
Program wykładów:
Podstawowe pojęcia i definicje urbanistyczne dotyczące dokumentacji planistycznych, w tym głównych elementów przestrzennego zagospodarowania miasta. Urbanistyczne oznaczenia graficzne na różnego rodzaju mapach i rysunkach projektów urbanistycznych. Klasyfikacja i charakterystyka obiektów budowlanych według rodzaju i typu zabudowy oraz sposób ich przedstawiania w rysunkach projektów urbanistycznych. Historyczne i współczesne układy przestrzenne zabudowy o różnym sposobie użytkowania i ich wpływ na środowiskowe warunki bytowania człowieka. Historyczne i współczesne typy i rodzaje układów ulicznych na obszarach zabudowanych, ich zalety i wady. Charakterystyka układów i rodzajów zieleni w zabudowie miejskiej. Organizacja funkcjonalno-przestrzenna urbanistycznych elementów przestrzennego zagospodarowania miasta oraz wpływ tych układów na ich wewnętrzną i zewnętrzną dostępność komunikacyjną.
Program ćwiczeń projektowych:
Część przygotowawcza do opracowania projektowego:
1. Student przeprowadza zespołowo w terenie szczegółową inwentaryzację urbanistyczną na wybranych do opracowania projektowego, obszarach zabudowy historycznej
i współczesnej.
2. Zebrany i opracowany inwentaryzacyjny materiał źródłowy, student poddaje planistycznej analizie w zakresie funkcjonalnym, kulturowym, środowiskowym, technicznym, estetycznym i społecznym.
Część zasadnicza opracowania projektowego:
1. Na podstawie wyników przeprowadzonych urbanistycznych analiz poinwentaryzacyjnych student zespołowo wykonuje całościową ocenę istniejącego stanu zagospodarowania, wybranych do opracowania projektowego obszarów zabudowy miejskiej.
2. Wyniki całościowej oceny urbanistycznej istniejącego stanu zabudowy miejskiej, student wykorzystuje do opracowania w formie graficznej na mapie, projektowych wniosków do założeń szczegółowego planu zagospodarowania terenu dla wybranych do opracowania projektowego, obszarów zabudowy miejskiej.
Metody podające:
Wykłady dotyczące podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i elementów zagospodarowania przestrzennego zabudowy miejskiej, realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzysta-niem urządzeń audiowizualnych.
Metody poszukujące:
Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach projektowych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania inwentaryzacyjno-studialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student poddaje się poddaje się weryfikacji wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i definicji dotyczących urbanistycznych dokumentacji planistycznych i głównych elementów przestrzennego zagospodarowania miasta. Poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej rozróżniania urbanistycznych oznaczeń graficznych oraz podstawowych metod i technik analiz urbanistycznych.
Projekt:
Student uwzględnia w zadaniu urbanistycznym zebrane i opracowane dane projektowe na poziomie poprawności oraz w stopniu zaawansowania zgodnym z zakresem programu ćwiczeń projektowych, przedstawia do weryfikacji wspólnie opracowane z zespołem projektowym poinwentaryzacyjne analizy i oceny struktur istniejącej zabudowy miejskiej w zakresie metodologicznym zgodnym z programem ćwiczeń projektowych, przeprowadza prezentację własnych opracowań inwentaryzacyjno-studialnych, które wykonywane są na okresowych przeglądach z wykorzystaniem środków technicznych i materiałowych, wykazuje zainteresowanie samodzielnym poszerzaniem wiedzy, doświadczeń i umiejętności podczas wykonywania indywidualnie i w zespole projektowym urbanistycznych zadań inwentaryzacyjno-studialnych na zajęciach i w terenie, wykazuje się samodzielną pracą i współpracą w zespole projektowym nad wyznaczonym urbanistycznym zadaniem inżynierskim na podstawowym poziomie złożoności. Wykazuje poza zajęciami w terenie inwentaryzacyjno-studialne zainteresowanie ochroną podstawowych wartości środowiska miejskiego.
Zasady ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego kolokwium, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:
Brak efektu kształcenia:
0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,
Uzyskany efekt kształcenia:
1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z przeglądów okresowych (0,1UI, 0,2UII) i oddania końcowego (0,7UK) projektu.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji projektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach i na przeglądach okresowych, potwierdzających m.in. udział studenta w przedmiotowych zadaniach.
Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwium (W) i projektu (U):
P = 0,5(W+U), gdzie wartość oceny U zależy od oceny K:
U = K(0,1UI + 0,2UII + 0,7UK), dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz
w rzutnik folii.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2019 14:18)