SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Modernizacja zespołów zabudowy |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchP-MZZ-S16 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zagadnieniami historycznymi, teoretycznymi i metodologicznymi w zakresie modernizacji zespołów zabudowy.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów modernizacji zespołów zabudowy i rozwiązywania zabudowy plombowej.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do opracowania, zaprezentowania i obrony samodzielnej oraz zespołowej pracy
studialnej i projektowej, w szczególności związanej z modernizacją zespołów zabudowy, a także wyrobienie świadomości społecznego wymiaru pracy architekta.
Formalne:
Student powinien zaliczyć przedmioty: Projektowanie architektury mieszkaniowej wielorodzinnej, Projektowanie architektury usługowej, Teoria architektury i budowy miast.
Nieformalne:
Student powinien mieć ogólną wiedzę z Historia budowy miast (I, II), Historii architektury powszechnej i polskiej oraz Historii kultury i sztuki.
Program wykładów:
Modernizacja zespołów zabudowy w przeszłości i obecnie. Projektowanie zabudowy miejskiej w kontekście zabudowy historycznej. Budownictwo plombowe – kontynuacja formy, czy kontrastowanie? Przykłady z Polski i ze świata. Uwarunkowania towarzyszące procesom modernizacji: mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia. Modernizacja zespołów zabudowy a tożsamość miejsca.
Program ćwiczeń projektowych:
Projekt modernizacji obejmuje fragment zabudowanego terenu (kwartału miejskiego lub pierzei), z luką do wypełnienia zabudową plombową. Etap przejściowy, zakończony przeglądem obejmuje rozpoznanie inwentaryzacyjne terenu, w aspekcie architektonicznym, urbanistycznym, historycznym i styloznawczym. Opracowanie finalne przewiduje projekt budynku plombowego w kontekście najbliższego otoczenia.
Metody podające:
Wykłady problemowe realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych. Objazd naukowy połączony z autorskimi prelekcjami projektantów zapoznający studentów z przykładami modernizacji i adaptacji zabytkowych budowli.
Metody poszukujące:
Ćwiczenia projektowe mają charakter interaktywny i kreatywny. Studenci pracują w grupach. Praktycznymi elementami zajęć są: prace inwentaryzacyjne w terenie, prezentacje audiowizualne przed grupą, dyskusja, studia, analizy, korekty projektów, przegląd etapowy oraz oddanie końcowe projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach.
Projekt:
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność. Warunkiem zaliczenia jest: złożenie przez studenta końcowego opracowania projektowego.
Zasada ustalania oceny:
Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) – maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności na wy-kładach.
Projekt: Ocenę końcową z projektu (Ok) stanowi wyliczenie na podstawie: listy obecności (F = 10%), oceny pierwszego etapu opracowania, zawierającego część inwentaryzacyjno - studialną (Is = 40%) oraz oceny projektu konserwatorskiego (Pk = 50%). Ok (100%) = F (10%) + Is (40%) + Pk (50%).
Ocena ogólna (Oo) z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu (W) i końcowej oceny z projektu (Ok):
Oo = 0,5 (W + Ok).
1. Kalinowski W., Zarys problemów ochrony i konserwacji zabytkowych układów przestrzennych miast i osiedli, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1971.
2. Kłosek-Kozłowska D., Dziedzictwo miast. Ochrona i rozwój, PAN Warszawska Drukarnia Naukowa, Warszawa 2013.
3. Kłosek-Kozłowska D., Ochrona wartości kulturowych miast a urbanistyka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007.
4. Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2013.
5. Małachowicz E., Ochrona środowiska kulturowego, PWN, Warszawa 1988.
1. Ostrowski W., Zespoły zabytkowe a urbanistyka, Arkady, Warszawa 1980.
2. Paszkowski Z., Restrukturalizacja miasta historycznego - jako metoda jego współczesnego kształtowania, Szczecin 2008.
3. Czasopisma: „Renowacje”, „Ochrona Zabytków”; „Teka Konserwatorska”; „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”; „Wiadomości Konserwatorskie”; „Spotkania z Zabytkami”;
Sala wykładowa, powinna być zaciemniana i wyposażona w sprzęt audio-wizualny. Sala projektowa powinna być wyposażona w stoły kreślarskie i sprzęt audio-wizualny.
Zmodyfikowane przez dr inż. Alena Kononowicz (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 21:18)