SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Architektura wiejska - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Architektura wiejska
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchP-AW-S16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, definicjami i elementami architektonicznymi stosowanymi w architekturze budynków wiejskich, a także z pod-stawowymi elementami zagospodarowania niw siedliskowych występujących różniących typologiach regionalnych w odniesieniu do ich charakterystyki kulturowej, wzajemnych relacji kompozycyjnych i wpływu na kształtowanie środowiska człowieka na poziomie zagrody i wsi. 2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta przeprowadzania urbanistycznej analizy  i oceny funkcjonalno-przestrzennej siedliska pod względem społeczno-środowiskowym, estetycznotechnicznym dla istniejącej lub nowo projektowanej zagrody. 3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnego poszerzania wiedzy, doświadczeń i umiejętności podczas wykonywania indywidualnie  i w zespole projektowych zadań projektowych, inwentaryzacyjno-studialnych na zajęciach i w terenie.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Program wykładów: Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące typologii zabudowy wiejskiej występującej w różnych regionach Polski. Klasyfikacja i charakterystyka obiektów budowlanych według rodzaju i typu zabudowy wiejskiej z podziałem na budynki zagrodowe (mieszkalne, inwentarskie, magazynowe) oraz sposób ich rozdysponowania na działce siedliskowej. Historyczne i współczesne formy wiejskiej architektury zagrodowej i folwarcznej, publicznej (świeckiej i sakralnej) o różnym sposobie użytkowania i ich wpływ na obecne środowisko zbudowane i przyrodnicze. Współczesne typy i rodzaje gospodarstw agroturystycznych, ekologicznych, samowystarczalnych, pro-konsumenckich, wielkotowarowych, wielkoobszarowych na obszarach wiejskich, ich zalety, wady i tendencje rozwojowe. Charakterystyka układów i rodzajów zieleni towarzyszącej zabudowie zagrodowej jej rola znaczenie kompozycyjno-estetyczne, środowiskowe, kulturowe. Organizacje i formy pomocy dla rozwoju obszarów wiejskich. 

Program ćwiczeń projektowych: Część przygotowawcza do opracowania projektowego: 1. Student przeprowadza zespołowo w terenie szczegółową inwentaryzację architektoniczno-urbanistyczną na wybranych do opracowania projektowego, obszarach zabudowy historycznej i współczesnej. 2. Zebrany i opracowany inwentaryzacyjny materiał źródłowy, student poddaje architektonicznej analizie w zakresie funkcjonalnym, kulturowym, środowiskowym, technicznym, estetycznym i społecznym.

Część zasadnicza opracowania projektowego: 1. Na podstawie wyników przeprowadzonych architektoniczno-urbanistycznych analiz poinwentaryzacyjnych student zespołowo wykonuje całościową ocenę istniejącego stanu zagospodarowania następnie indywidualnie rozwiązuje wybrany do opracowania projektowego zespół zabudowy zagrodowej z wybranym obiektem/ami architektonicznym/mi włącznie z analizą eko-energetyczna.

Metody kształcenia

Metody podające: Wykłady dotyczące podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych pojęć architektonicznych i elementów zagospodarowania terenu siedliska zagrody wiejskiej, realizowane są w sposób konwencjonalny  z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych. Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach, wykonujących indywidualne i wspólne zadania projektowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Założenia do „ strategii zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa” Ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi, Warszawa, styczeń 2010 r. 2. Plan Działania Krajowej Sieci Obszarów wiejskich, Sekretariat Regionalny Województwa Dolnośląskiego, czerwiec 2009 r. 3. Bogusz Wanda „Projektowanie architektoniczne i budownictwo regionalne” Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999. 4. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7.10.1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie. Dz. U. nr 132/97. 5. Zarządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3.07.2003r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, Dz. U. nr 120, poz. 1133 z późniejszymi zmianami. 6.  Ustawa z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane, Dz. U. nr 89/1994 z późniejszymi zmianami Prawo budowlane Dz. U. z 2010 nr 243 poz. 1623,Tekst ujednolicony na 08.08.2011. 7. Ustawa z dnia 27.03.2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz. U. nr 80, poz. 717 z późniejszymi zmianami. 8. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dn. 12.04.2002r z późniejszymi zmianami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie Dz. U. nr 75  z 15.06.2002r. z późniejszymi zmianami. 9. Lenard Jan Z., Tłoczek Ignacy „Budynki w zagrodzie” Wyd. Arkady, Warszawa 1975. 10. Neufert Ernst „Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego” Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2000. 11. Wiśniewska Miriam „Planowanie osiedli wiejskich ”Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz (ostatnia modyfikacja: 28-04-2019 12:04)