SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Architektura wnętrz - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Architektura wnętrz
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchP-AWn-S16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Legierska-Dutczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z możliwościami wprowadzenia zmian w przestrzeni wnętrza usługowego lub mieszkalnego ze szczególnym uwzględnieniem jego funkcji. Nauka organizacji przestrzeni wnętrza oraz linearnego, syntetycznego jego zapisu. Waloryzacja obszaru podlegającego opracowaniu. Poznanie zasad kompozycji przestrzennej wnętrza, takich jak: harmonia, kontrast, równowaga, akcenty, skala, różnorodność etc.

Wykonanie dwóch projektów wnętrz w określonej wstępnie przestrzeni na podstawie wybranych projektów semestralnych. Opanowanie umiejętności zarówno szkicowego przedstawienia projektu wnętrza, jak też podania końcowego.

Analiza i adaptacja projektowanych wcześniej wnętrz obiektów o funkcji usługowej, edukacyjnej lub hotelarskiej. Dostosowanie wnętrz do opracowanego profilu użytkowników.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów wnętrz mieszkalnych i obiektów publicznych oraz opanowanie umiejętności samodzielnego wykonywaniu projektów wnętrz i detali wnętrzarskich w określonej wstępnie przestrzeni oraz ogólnie pojęte rozwijanie umiejętności kreatywnego kształtowania przestrzeni. Adaptacja projektowanych wcześniej wnętrz obiektów o funkcji mieszkalnej, usługowej, edukacyjnej lub hotelarskiej. Dostosowanie wnętrz do opracowanego profilu użytkowników.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do analizy i prezentacji przed grupą profilu użytkownika oraz proponowanego rozwiązania projektowego oraz uzasadnienie proponowanych rozwiązań stylistycznych, kompozycyjnych, funkcjonalnych, ergonomicznych oraz rozwiązań meblarskich w zadanym wnętrzu.

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przedmiotów w ramach programu studiów: podstawy projektowania architektury wnętrz, rysunek, rzeźba, malarstwo, projektowanie architektury

Nieformalne: Student powinien posiadać podstawową wiedzę z dziedziny historii sztuki i kultury.

Znajomość podstaw rysunku technicznego i odręcznego, umiejętności przedstawianie koncepcji w formie rysunków i szkiców, umiejętność twórczego myślenia oraz analizy projektów architektoniczno-budowlanych.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Podstawą nauczania jest wiedza o kształtowaniu przestrzeni i formy architektonicznej w relacji do człowieka. Postrzegane, jako integracja zagadnień wynikających z doświadczeń artystycznych, wiedzy humanistycznej i technicznej oraz tradycji, kultury i racji ekonomicznych.

Celem wykładów dostarczenie informacji koniecznych do opanowania umiejętności samodzielnego wykonywaniu projektów wnętrz i detali wnętrzarskich w określonej wstępnie przestrzeni.

Zapoznanie studentów z zagadnieniami z różnych dyscyplin i dziedzin wiedzy dotyczących kształtowania najbliższego otoczenia człowieka rozumianego, jako: wnętrze mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji.

Program seminarium - ćwiczenia projektowe:

Celem zajęć jest opanowanie umiejętności samodzielnego wykonywaniu projektów wnętrz i detali wnętrzarskich w określonej wstępnie przestrzeni oraz ogólnie pojęte rozwijanie umiejętności kreatywnego kształtowania przestrzeni.

Zapoznanie studentów z możliwościami wprowadzenia zmian łączących zagadnienia z różnych dyscyplin i dziedzin wiedzy w opracowywanej przestrzeni, w najbliższym otoczeniu człowieka rozumianym, jako: wnętrze mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji. Studenci w zakresie podstawowym poznają zagadnienia dotyczące projektowania kompozycji przestrzennych z zieleni i elementów wyposażenia terenów.

Projekty dotyczą otoczenia człowieka rozumianego, jako: wnętrze krajobrazowe, mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji.

Istotnym zagadnieniem jest zrozumienie przez studentów zakresu wprowadzania zmian w procesie przekształcania projektowego.

Metody kształcenia

Metody podające:

Wykład – kształcenie audytoryjne, wykład problemowy, pokaz, prezentacja i dyskusja panelowa.

Ćwiczenia projektowe - zadania projektowe, metoda przypadków, prezentacje i korekty projektów wnętrz o wstępnie ustalonej funkcji w określonej przestrzeni. Konsultacje i omówienie zagadnień projektowych, bazując na analizie opracowywanych przez studenta projektów, oddania przejściowe, prezentacja koncepcji, odesłanie do przypadków.

Metody poszukujące:

kształcenie kreatywne, dyskusja, poszukiwanie i analiza analogicznych rozwiązań, wykorzystanie nowoczesnych narzędzi elektronicznych do prezentacji projektów, multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student zdobywa zaliczenie z oceną w randze egzaminu na podstawie obecności na wykładach oraz opracowanej analizy na zadany temat.

Projekt:

Student oceniany jest na podstawie etapów oddań projektowych, wykonanych prac, (jakości i oryginalności) oraz sposobu finalnego podania projektu.

Oceniany jest całokształt pracy studenta, obecność na zajęciach, aktywność i zaangażowanie oraz systematyczność w pracy.

Warunkiem zaliczenia jest wykonanie i prezentacja ćwiczeń projektowych w określonym terminie oraz prezentacja i oddanie finalnego projektu semestralnego.

Zasada ustalania oceny:

Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie listy obecności oraz wykonanie prezentacji przed grupą.

Oceną z ćwiczeń projektowych jest wyliczenie na podstawie listy obecności, punktacji za oddania poszczególnych etapów projektowych, aktywności na zajęciach, analizy przed grupą oraz finalnego podania i prezentacji projektu semestralnego przed grupą.

Literatura podstawowa

  1. Neufert K., Podręcznik Projektowania architektonicznego-budowlanego, ARKADY, Warszawa 1995.
  2. Pile J., Historia Wnętrz, ARKADY, Warszawa 2006.
  3. Parissien Steven, Historia wnętrz dom od roku 1700, ARKADY, Warszawa 2010.
  4. Cole Emily (red.) Architektura Style i Detale, ARKADY, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Dobrzański T.: „Rysunek techniczny maszynowy"
  2. Dream apartments, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
  3. Hykś P., Gabornik M., Vrana O.: „Schody"
  4. Samujłło H. i J.: „Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie"
  5. Wendy W. Staebler: „Architectural Detailing in Residentiallnteńors"
  6. Wojciechowski L., „Dokumentacja Budowlana 1, rysunek budowlany”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
  7. Working spacer, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-05-2019 10:39)