SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe II
Kod przedmiotu 06.4-WI-AiUD-PlanPrzest.RKrajII02p-P-S14_pNadGenB2ZRR
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z rozwojem planowania przestrzennego regionalnego i krajowego na obszarach transgranicznej współpracy europejskich państw należących do Unii i z poza Unii oraz z diagnozą i zasadami spójności regionalnej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju na tle wyników badań czynników gospodarczego zróżnicowania i tempa wzrostu regionów w strukturze osadniczej Europy.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta sporządzenia zgodnie z ustawą w ramach okresowej aktualizacji planu regionalnego, wstępnej koncepcji projektu zmiany planu zagospodarowa­nia przestrzennego województwa w ujęciu podstawowym.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy zespołowej i kierowania podzespołem oraz uwrażliwienie na problemy rozwojowe regionu związane zarówno z potrzebą podwyższania jakości kształtowania i realizacji polityki przestrzennej państwa, jak i koniecznością rozwijania w tym zakresie nowych form międzynarodowego współdziałania.

Wymagania wstępne

Formalne:

Student wcześniej powinien ukończyć kurs z przedmiotu: Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe I.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Rozwój planowania przestrzennego regionalnego i krajowego w okresie integracji Polski z Unią Euro­pejską: podstawy demokratyzacji państwa i relacji sąsiedzkich między państwami europejskimi w pla­nowaniu przestrzennym regionalnym i krajowym Polski na obszarach współpracy transgranicznej, no­we zinstytucjonalizowane formy współdziałania w euroregionach i ich wpływ na rozwój i przebieg prac planistycznych na pograniczu z państwami unijnymi i z poza unijnymi, nowe doświadczenia i procedury uzgodnień międzypaństwowych w koncepcjach rozwoju i zagospodarowania przestrzennego stref przygranicznych, regionalnych i ponadregionalnych. Obszary metropolitalne Polski w planowaniu prze­strzennym regionalnym i krajowym: definicje i uwarunkowania gospodarczo-środowiskowe rozwoju ob­szarów metropolitalnych i funkcjonalnych w kraju, metropolitalne obszary wzrostu gospodarczego w strukturze osadniczej regionów w Polsce na tle systemu osadniczego Unii Europejskiej i Europejskiej Sieci ESPON. Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe na obszarach wzrostu i zróżnicowania tempa wzrostu przestrzenno-gospodarczego regionów Polski: metody badań czynników zróżnicowania i tempa wzrostu regionów według klasyfikacji Eurostatu i OECD. Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe, jako instrument spójności terytorialnej województw Polski Wschodniej i Zachodniej: diagnoza spójności planów zagospodarowania przestrzennego województw wschodnich i zachodnich kraju, za­sady spójności regionalnej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.

Program ćwiczeń projektowych:

Część wprowadzająca do tematu projektu planu:

1. Opracowanie przez planistyczny zespół studentów (w formie prezentacji audiowizualnej) analizy rea­lizowanych kierunków polityki przestrzennej jednego z wybranych województw na podstawie obo­wiązującego planu regionalnego,

2. Prezentacja przez planistyczne podzespoły studentów analiz wykonanych według podziału zapisu planu na cele i zadania polityki przestrzennej województwa w okresie jego obowiązywania.

Część podstawowa projektu planu:

1. Opracowanie projektu planu (w formie pisemno-graficznej), dotyczącego wstępnej koncepcji zmian treści w zapisie planu regionalnego obowiązującego w wybranym województwie, obejmującym za­gadnienia z zakresu systemu osadniczo-transportowego, kulturowo-przyrodniczego, systemu ob­szarów chronionych, infrastruktury technicznej, ochrony przeciwpowodziowej i zarządzania regio­nem.

2. Studencki projekt zmiany planu regionalnego województwa wykonany w całości przez planistyczny zespół studentów, podzielony na problemowe podzespoły, wstępnie określa ukierunkowanie zadań planowania regionalnego na diagnozowanie i prognozowanie społecznych, ekonomicznych, ekolo­gicznych, funkcjonalno-przestrzennych i techniczno-technologicznych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych rozwoju regionu, na wyznaczanie celów strategicznych i operacyjnych regionalnej polityki z uwzględnieniem regulacyjnych działań rządu i samorządu oraz określenie sposobu reali­zacji tych celów przez podmioty polityki społeczno-gospodarczej i przestrzenno-środowiskowej.

Metody kształcenia

Metody podające:

Wykłady dotyczące poszerzonej wiedzy w zakresie planowania przestrzennego, realizowane są w spo­sób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.

Metody poszukujące:

Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach i podzespołach planistycznych, wykonujących indywidualne
i wspólne zadania koncepcyj­ne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej rozwoju planowania przestrzennego regionalnego i krajowego oraz form współdziałania w euroregionach, a także ma wiedzę na temat diagnozy i zasad spójności regionalnej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju na tle zróżnicowania i tempa wzrostu regionów w strukturze osadniczej Europy.

Projekt:

Student dokonuje kompleksowej analizy i oceny realizowanych kierunków polityki przestrzennej jedne­go z wybranych województw na podstawie obowiązującego planu regionalnego, przeprowadza ob­szerną prezentację własnych analiz i ocen według podziału zapisu planu na cele i zadania polityki przestrzennej województwa w okresie jego obowiązywania, z wykorzystaniem środków audio-wizualnych, technicznych i materiałowych oraz przedstawia do weryfikacji sporządzoną wspólnie z ze­społem planistycznym wstępną koncepcję zmian treści, które wymagają aktualizacji w zapisie planu regionalnego, obowiązującego w wybranym województwie. Student prezentuje na zajęciach kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów planowania przestrzennego regionalnego i krajowego, wykazuje się aktywnością i umiejętnością koordynowania twórczej pracy koncepcyjnej w podzespole planistycz­nym oraz potwierdza podejmowane poza zajęciami studia badawcze nad rozwojem regionu w zakresie jakości kształtowania i realizacji polityki przestrzennej kraju i państw Unii Europejskiej.

Zasada ustalania oceny:

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego kolokwium, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:

Brak efektu kształcenia:

0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,

Uzyskany efekt kształcenia:

1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z przeglądu oddania końcowego zadania planistycznego wraz z prezentacją analiz przeprowadzoną na zajęciach.

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji pro­jektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach potwierdzających m.in. udział studenta w zadaniach przedmiotowych.

Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu (W) i ćwiczenia (U):

P = 0,5 (W+KU),

 gdzie wartość oceny U zależy od oceny dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski T., J.: „System planowania przestrzennego harmonizującego przyrodę i gospodarkę”, Politechnika Lubelska, Lublin 2001.
  2. Isard W.: „Metody analizy regionalnej”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.
  3. Jędraszko A.: „Zagospodarowanie Przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawo­wych”, Wydawnictwo PLATAN, Warszawa 2005.
  4. Leśniak J.: „Planowanie przestrzenne” PWN, Warszawa 1985.
  5. Malisz B.: „Zarys teorii kształtowania układów osadniczych”, ARKADY, Warszawa 1981.
  6. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: „Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Streszczenie dokumentu rządowego”, Warszawa 2011.
  7. Parteka T.: „Plany zagospodarowania przestrzennego województw, jako instrument spójności te­rytorialnej Polski Wschodniej”, MRR, Warszawa 2010.
  8. Praca zbiorowa: „Analiza porównawcza planów zagospodarowania przestrzennego województw Polski Zachodniej”, RGBPWZ, Szczecin 2011.
  9. Praca zbiorowa: „Ekspercki Projekt Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2033”, MRR, Warszawa 2008.
  10. Praca zbiorowa: „Polska. Raport o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju”, MB, War­szawa 2007.
  11. Praca zbiorowa: „Przeglądy terytorialne OECD. Polska”, OECD, MRR, Warszawa 2008.
  12. Praca zbiorowa: „Wyzwania dla polskiej polityki przestrzennej”, Wydawnictwo Sejmowe, War­szawa 2008.
  13. Praca zbiorowa: „W poszukiwaniu dobrych kierunków. Materiały do dyskusji nad Projektem Kon­cepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2008-2033”, MRR, Warszawa 2009.
  14. Racinowski R.: „Wprowadzenie do geografii osadnictwa” PWN, Warszawa 1987.
  15. Saganowski K., Zagrzejewska-Fiedorowicz M., Żuber P. (red): „Ekspertyzy do Koncepcji Prze­strzennego Zagospodarowania Kraju 2008-2033”, Tom I, II, III, IV, MRR, Warszawa 2008.
  16. Wojtyszyn B. J.: „Dostępność sąsiedzka i jej zgeometryzowana struktura przestrzeni zurbanizowanej”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010.
  17. Ziobrowski Z., Baranowska-Janota M.: „Złożenia metodyczne i organizacyjne planowania re­gionalnego”, IGPK, Kraków 1998.
  18. Ziobrowski Z., Jarczewski W., Kafke K. (red): „Modele zarządzania gospodarką przestrzenną w obszarach metropolitalnych i aglomeracjach”, IRM, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Piskozub A.: „Kształty polskiej przestrzeni”, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1970.
  2. Piskozub A.: „Kierunek – rok dwutysięczny”, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1976.
  3. Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.
  4. Regulski J.: „Rozwój miast w Polsce. Aktualne problemy” PWN, Warszawa 1980.
  5. Różycka W.: „Zakres badań ekofizjograficznych i zasady wdrażania wyników do planów zago­spodarowania przestrzennego”, w: Człowiek i środowisko nr 4, 1986.
  6. Ustawa z dnia 31 stycznia 1961 r. o planowaniu przestrzennym. Rozdział II – Plany regionalne (Dz. U. 1961 nr 7 poz. 47 – Akt uchylony w dniu 01 stycznia 1985 r.).
  7. Ustawa z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym. Rozdział 3 – Plan krajowy. Rozdział 4 – Plany regionalne (Dz. U. 1984 nr 35 poz. 185 – Akt uchylony w dniu 01 stycznia 1995 r.).
  8. Ustawa z dnia 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym. Rozdział 5 – Kształtowanie i realizacja polityki przestrzennej województwa. Rozdział 6 – Kształtowanie i realizacja polityki prze­strzennej państwa (Dz. U. 1994 nr 89 poz. 415 – Akt uchylony w dniu 11 lipca 2003 r.).
  9. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Rozdział 3 – Planowanie przestrzenne w województwie. Rozdział 4 - Planowanie przestrzenne na szczeblu kra­jowym (Dz. U. 2003 nr 80 poz. 717 – Akt obowiązujący od dnia 27 maja 2003 r.).

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych
oraz w rzutnik folii.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2019 12:24)