SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe II |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-AiUD-PlanPrzest.RKrajII02p-P-S14_pNadGenB2ZRR |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z rozwojem planowania przestrzennego regionalnego i krajowego na obszarach transgranicznej współpracy europejskich państw należących do Unii i z poza Unii oraz z diagnozą i zasadami spójności regionalnej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju na tle wyników badań czynników gospodarczego zróżnicowania i tempa wzrostu regionów w strukturze osadniczej Europy.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta sporządzenia zgodnie z ustawą w ramach okresowej aktualizacji planu regionalnego, wstępnej koncepcji projektu zmiany planu zagospodarowania przestrzennego województwa w ujęciu podstawowym.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy zespołowej i kierowania podzespołem oraz uwrażliwienie na problemy rozwojowe regionu związane zarówno z potrzebą podwyższania jakości kształtowania i realizacji polityki przestrzennej państwa, jak i koniecznością rozwijania w tym zakresie nowych form międzynarodowego współdziałania.
Formalne:
Student wcześniej powinien ukończyć kurs z przedmiotu: Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe I.
Program wykładów:
Rozwój planowania przestrzennego regionalnego i krajowego w okresie integracji Polski z Unią Europejską: podstawy demokratyzacji państwa i relacji sąsiedzkich między państwami europejskimi w planowaniu przestrzennym regionalnym i krajowym Polski na obszarach współpracy transgranicznej, nowe zinstytucjonalizowane formy współdziałania w euroregionach i ich wpływ na rozwój i przebieg prac planistycznych na pograniczu z państwami unijnymi i z poza unijnymi, nowe doświadczenia i procedury uzgodnień międzypaństwowych w koncepcjach rozwoju i zagospodarowania przestrzennego stref przygranicznych, regionalnych i ponadregionalnych. Obszary metropolitalne Polski w planowaniu przestrzennym regionalnym i krajowym: definicje i uwarunkowania gospodarczo-środowiskowe rozwoju obszarów metropolitalnych i funkcjonalnych w kraju, metropolitalne obszary wzrostu gospodarczego w strukturze osadniczej regionów w Polsce na tle systemu osadniczego Unii Europejskiej i Europejskiej Sieci ESPON. Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe na obszarach wzrostu i zróżnicowania tempa wzrostu przestrzenno-gospodarczego regionów Polski: metody badań czynników zróżnicowania i tempa wzrostu regionów według klasyfikacji Eurostatu i OECD. Planowanie przestrzenne regionalne i krajowe, jako instrument spójności terytorialnej województw Polski Wschodniej i Zachodniej: diagnoza spójności planów zagospodarowania przestrzennego województw wschodnich i zachodnich kraju, zasady spójności regionalnej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.
Program ćwiczeń projektowych:
Część wprowadzająca do tematu projektu planu:
1. Opracowanie przez planistyczny zespół studentów (w formie prezentacji audiowizualnej) analizy realizowanych kierunków polityki przestrzennej jednego z wybranych województw na podstawie obowiązującego planu regionalnego,
2. Prezentacja przez planistyczne podzespoły studentów analiz wykonanych według podziału zapisu planu na cele i zadania polityki przestrzennej województwa w okresie jego obowiązywania.
Część podstawowa projektu planu:
1. Opracowanie projektu planu (w formie pisemno-graficznej), dotyczącego wstępnej koncepcji zmian treści w zapisie planu regionalnego obowiązującego w wybranym województwie, obejmującym zagadnienia z zakresu systemu osadniczo-transportowego, kulturowo-przyrodniczego, systemu obszarów chronionych, infrastruktury technicznej, ochrony przeciwpowodziowej i zarządzania regionem.
2. Studencki projekt zmiany planu regionalnego województwa wykonany w całości przez planistyczny zespół studentów, podzielony na problemowe podzespoły, wstępnie określa ukierunkowanie zadań planowania regionalnego na diagnozowanie i prognozowanie społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, funkcjonalno-przestrzennych i techniczno-technologicznych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych rozwoju regionu, na wyznaczanie celów strategicznych i operacyjnych regionalnej polityki z uwzględnieniem regulacyjnych działań rządu i samorządu oraz określenie sposobu realizacji tych celów przez podmioty polityki społeczno-gospodarczej i przestrzenno-środowiskowej.
Metody podające:
Wykłady dotyczące poszerzonej wiedzy w zakresie planowania przestrzennego, realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.
Metody poszukujące:
Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach i podzespołach planistycznych, wykonujących indywidualne
i wspólne zadania koncepcyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej rozwoju planowania przestrzennego regionalnego i krajowego oraz form współdziałania w euroregionach, a także ma wiedzę na temat diagnozy i zasad spójności regionalnej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju na tle zróżnicowania i tempa wzrostu regionów w strukturze osadniczej Europy.
Projekt:
Student dokonuje kompleksowej analizy i oceny realizowanych kierunków polityki przestrzennej jednego z wybranych województw na podstawie obowiązującego planu regionalnego, przeprowadza obszerną prezentację własnych analiz i ocen według podziału zapisu planu na cele i zadania polityki przestrzennej województwa w okresie jego obowiązywania, z wykorzystaniem środków audio-wizualnych, technicznych i materiałowych oraz przedstawia do weryfikacji sporządzoną wspólnie z zespołem planistycznym wstępną koncepcję zmian treści, które wymagają aktualizacji w zapisie planu regionalnego, obowiązującego w wybranym województwie. Student prezentuje na zajęciach kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów planowania przestrzennego regionalnego i krajowego, wykazuje się aktywnością i umiejętnością koordynowania twórczej pracy koncepcyjnej w podzespole planistycznym oraz potwierdza podejmowane poza zajęciami studia badawcze nad rozwojem regionu w zakresie jakości kształtowania i realizacji polityki przestrzennej kraju i państw Unii Europejskiej.
Zasada ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego kolokwium, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:
Brak efektu kształcenia:
0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,
Uzyskany efekt kształcenia:
1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z przeglądu oddania końcowego zadania planistycznego wraz z prezentacją analiz przeprowadzoną na zajęciach.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji projektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach potwierdzających m.in. udział studenta w zadaniach przedmiotowych.
Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu (W) i ćwiczenia (U):
P = 0,5 (W+KU),
gdzie wartość oceny U zależy od oceny K dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych
oraz w rzutnik folii.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2019 12:24)