SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Habitat-środowisko mieszkaniowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Habitat-środowisko mieszkaniowe
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchP-H-ŚM-S16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać
  • dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Program ćwiczeń:   nowe ujęcie definicji środowiska zamieszkana,  zagadnienia z zakresu psychologii środowiskowej,  wzorce postępowania przy kreowaniu przestrzeni wspólnych,  wzorce projektowe dla istniejącej i nowoprojektowanej zabudowy mieszkaniowej,  przykłady kreowania różnych form kohabitatów – samoorganizujących i samowystarczalnych środowisk mieszkalnych,  ergonomiczne aspekty przestrzeni zamieszkania. 
Na podstawie przyjętych założeń środowiskowych i planistycznych wykonane zostaną koncepcje projektowe środowiska mieszkaniowego.

Wymagania wstępne

Formalne: Pozytywne zaliczenie z przedmiotu projektowanie architektury I. Nieformalne: Ogólna wiedza dotycząca, psychologii, ekologii, projektowania budynków mieszkalnych.

Zakres tematyczny

Program ćwiczeń:   nowe ujęcie definicji środowiska zamieszkana,  zagadnienia z zakresu psychologii środowiskowej,  wzorce postępowania przy kreowaniu przestrzeni wspólnych,  wzorce projektowe dla istniejącej i nowoprojektowanej zabudowy mieszkaniowej,  przykłady kreowania różnych form kohabitatów – samoorganizujących i samowystarczalnych środowisk mieszkalnych,  ergonomiczne aspekty przestrzeni zamieszkania. 
Na podstawie przyjętych założeń środowiskowych i planistycznych wykonane zostaną koncepcje projektowe środowiska mieszkaniowego.

Metody kształcenia

Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.

Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Student poddaje się weryfikacji wiedzy z projektowania wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej potwierdza, że jest ukierunkowany na współczesną architekturę środowiskowa zespołów mieszkaniowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwój oraz idei habitatów. Projekt: Student wykonuje architektoniczny projekt wielorodzinnego budynku mieszkalnego i potwierdza, że jest przygotowany do współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role. Zasady ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:

50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst

61% - 70%                                             dst+

71% - 80%                                             db

81% - 90%                                             db+

91% - 100%                                           bdb

Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen otrzymanych z egzaminu i projektu.

Literatura podstawowa

1. Adamczewska-Wejchert H. Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985. 2. Alexander C., Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York 1997. 3. Bać Z., red. Humanizacja zespołów mieszkaniowych-blokowisk: Habitat '93: seminarium, warsztaty architektoniczne, Wrocław, Karpacz, październik 1993 : praca zbiorowa. Tom 1 z Prace naukowe Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej: Katedra Projektowania Architektury Mieszkaniowej, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1994. 4. Bać Z., red. Humanizacja środowiska miejskiego a kultura, PAN Oddz. Wrocław, 50 lat Architektury  i Urbanistyki w PAN, Wrocław 2002. 5. Bać Z., red. Habitat trzeciej fali EXPO 2010 - Wrocław: Habitat 2002, Wrocław 2002 ; [XV międzynarodowe seminarium i warsztaty architektoniczne Szkoły Naukowej Habitat '02, Wrocław, 12 - 16 listopada 2002], Tom 3 z Prace naukowe Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003. 6. Bać Z., Habitaty proekologiczne, Habitaty 2009, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010. 7. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002. 8. Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc, Wyd. PAN o/ Kraków, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca

1. Basista A., Architektura i wartości, Wyd. Universitas, Kraków 2009. 2. Schneider-Skalska G., Zrównoważone środowisko mieszkaniowe, Społeczne-oszczędne-piękne, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2012.

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii. Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz (ostatnia modyfikacja: 28-04-2019 11:16)