SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia zaburzeń - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia zaburzeń
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychopatologii, szczególnie z kontekście zdrowia seksualnego, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych, współwystępowanie zaburzeń psychicznych i problemów z seksualnością,  poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznawania i diagnozowania problemów psychicznych.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje wynikające z zaliczenia  podstawowych przedmiotów obligatoryjnych obejmujących wprowadzenie do psychologii, psychologię procesów poznawczych, emocji, motywacji i osobowości oraz wprowadzenie do psychologii klinicznej i diagnozę psychologiczną

Zakres tematyczny

Koncepcje normy i patologii a klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Wskaźniki zaburzeń. Psychologia kliniczna, psychiatria a psychopatologia – wzajemne zależności. Epidemiologia zaburzeń. Społeczno – kulturowy kontekst kształtowania normy i patologii.

Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych – paradygmaty psychopatologii.

Psychopatologia ogólne: objawy zaburzeń procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych Wprowadzenie pojęć „symptom”, „zespół”, "syndrom".

Podstawy kryteria klasyfikacji zaburzeń psychicznych w systemach klasyfikacyjnych ICD-10 i DSM-V-TR, 

Psychopatologia szczegółowa:Stres i zaburzenia przystosowania.Zaburzenia nerwicowe/lękowe, zespół stresu pourazowego. Zaburzenia dysocjacyjne, Zaburzenia pod postacią somatyczną. Zaburzenia afektywne – kryteria diagnostyczne, obraz kliniczny. Heterogeniczność zaburzeń afektywnych. Koncepcje wyjaśniające patogenezę zaburzeń afektywnych. Samobójstwa.Schizofrenia, zaburzenia psychotyczne, zespoły urojeniowe.Zaburzenia osobowości – klasyfikacja, typologia. Dysfunkcjonalność zachowań w różnych typach zaburzonej osobowości .Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych.Zaburzenia odżywiania i snu.

Klasyczne i współczesne koncepcje na temat normatywnej i nienormatywnej tożsamości płciowej, orientacji seksualnej, preferencji i zachowań seksualnych. Odmienności i dysfunkcje seksualne. Zaburzenia identyfikacji płciowej. Płeć a psychopatologia. Zaburzenia i problemy seksualne. Zachowania prokreacyjne a psychopatologia. Formułowanie diagnozy opisowej i wyjaśniającej problemy seksualne u jednostki i w parach. Analiza specyfiki seksualności w kontekście rozwoju emocjonalnego i mentalnego na różnych etapach życia – od dzieciństwa po okres późnej dorosłość. Przegląd specyficznych, związanych z seksualnością człowieka różnych obszarów problemowych,  w tym problem niepłodności, wstrzemięźliwości seksualnej, hiperseksualności, wspomaganych technik zapłodnienia czy też nietradycyjnych rodzin na rozwój psychoseksualny dziecka

Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji w kontekście psychopatologii rozwoju seksualnego. 

Metody kształcenia

Wykłady, dyskusja, praca w grupach, praca z podręcznikiem, prezentacje multimedialne, studium przypadku,  analiza indywidualnych studiów klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin pisemny. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest uzyskanie co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi. Egzamin składa się z kilku pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne  niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Ćwiczenia: kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena  z ćwiczeń.

Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

Cierpiałkowska, L. (2007) Psychopatologia. Warszawa: Scholar.

Kendall, P.C. (2005) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

Carson R., Butcher J., Mineka S. (2006). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP

Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Seksualność i problemy seksualne z perspektywy psychodynamicznej (2018) pod red.L. Cierpiałkowska, I. Turbaczewska-Brakoniecka, J. Groth, Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

Birchwood, M., Jackson, C. (2004) Schizofrenia: Gdańsk GWP.

Bielawska- Batorowicz, E. (2006) Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe

Dyduch, Grzywa, A. (2009). Stygmatyzacja i czynniki ją warunkujące na przykładzie stygmatyzacji związanej z chorobą psychiczną. Polski  Merkuriusz Lekarski, 2009, XXVI, 153, 263-267

Frith, U. (2008) Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.

Hammen, C. (2004) Depresja. Gdańsk: GWP.

Kantorska-Janiec,M., Kiejna,A., Świątkiewicz, G.,Zagdańska, M. (2009) Epidemiologia zaburzeń psychicznych –dotychczasowe doświadczenia. Psychiatria Polska, XLIII, 375–385.

Kępiński, A. (1981). Schizofrenia. Warszawa: PZWL.

Leiblum, S.R., Rosen, R.C. (2005) Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP.

Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Gdańsk: GWP.

Rachman, S. (2005). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: GWP.

Sęk, H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Walsh, K., Darby, D. (2008) Neuropsychologia kliniczna Walsha. Gdańsk: GWP.

Wciórka, J. (2008) Kryteria diagnostyczne według DSM-IV-TR. Wrocław: Elsevier

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2019 19:49)