SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening rozwoju osobistego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening rozwoju osobistego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TRO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
  • dr Marcin Florkowski
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest rozszerzenie kompetencji studentów w zakresie:

umiejętności odkrywania wewnętrznych potencjałów w poznawaniu i zrozumieniu siebie oraz własnego sposobu postępowania; technik poprawiających ekspresyjność i elastyczność własnych zachowań; wiedzy na temat tego jak jest się spostrzeganym przez innych ludzi, umiejętności korekty i umacniania poczucia własnej wartości i pewności siebie; wzrostu zaufania i otwartości; umiejętności budowy relacji i komunikacji w grupie oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych; rozpoznawania własnych wzorców funkcjonowania w interakcjach indywidualnych i grupowych; umiejętności praktycznej korekty zachowań oraz szkodzących przekonań, poszerzenie zakresu umiejętności społecznych i komunikacyjnych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu: psychologii ogólnej, społecznej, klinicznej, różnic indywidualnych, emocji i motywacji.

Zakres tematyczny

1. Rozwój umiejętności własnych potencjałów, budowa otwartości i zaufania, samoświadomości, samoakceptacji i analiza indywidualnych mechanizmów psychologicznych .

2. Budowa dojrzałego, pozytywnego obrazu siebie.

3. Treningi otwierające i stymulujące własny rozwój. Analiza indywidualnych potencjałów rozwojowych.

4. Rozwój kompetencji społecznych w zakresie komunikacji interpersonalnej. Trening pokonywania barier interpersonalnych. Budowa relacji w grupie. Umiejętność czytelnego komunikowania się i odbierania komunikatów oraz udzielania i odbierania informacji zwrotnych.

5. Praca nad wewnętrznymi schematami poznawczymi, strukturą przekonań, celami i wartościami osobistymi. Nabycie większej samoświadomości w obszarze sfery myślenia, odczuwania i działania.

6. Warsztaty zmiany nastawień emocjonalnych oraz funkcji wewnętrznych, czyli motywacji do zmiany przekonań.

7. Rozwój współpracy i dialogu społecznego w zakresie wzajemnego wpływu i pomocy. Rozwój umiejętności współdziałania w grupie. Ćwiczenia w zdobywaniu i wyrażaniu akceptacji. Trening ponownych decyzji w modelowaniu kierunków aktywności jednostki.

Metody kształcenia

Metoda warsztatowa 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu na podstawie: obecności oraz uczestnictwa w zajęciach. 

 

Literatura podstawowa

  1. Larsen E.: Od gniewu do przebaczenia, GWP Gdańsk 2000

  2. Mellibruda J.: Pułapka nie wybaczonej krzywdy. Instytut Psychologii Zdrowia W-wa 1999

  3. Miller R. S.: Niepewność i zakłopotanie. GWP Gdańsk 1999.

  4. Sztander W.: Rozmowy które pomagają. Instytut Psychologii Zdrowia. W-wa 1999.

  5. Efron P. R.: Życie ze złością. GWP Gdańsk 1998.

  6. Timmen L. Jermak, J. Rutzky: Czas uzdrowić swoje życie. Przewodnik do pracy nad sobą. PARPA. Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca

  1. Alfred J. Bierach: Za maską człowiek. Wydawnictwo Astrum. Wrocław 1996.

  2. S. Forward , D. Frazier Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystaniem. Gdańsk. GWP 2000.

  3. M. Yapko: Kiedy życie boli. Strategiczna terapia krótkoterminowa. GWP. Gdańsk 1999.

  4. M. Rosenberg .: Porozumienie bez przemocy. O języku serca,Wyd. Jacek Santorski & Co, Warszawa 2003

  5. CH. Sills, S. Fish, P. Lapworth: Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt.Instytut Psychologii zdrowia. Warszawa 1999.

  6. J. Steward.: Jak sobie radzić ze złością, treningi dla nastolatków, wyd. Fraszka Edukacyjna Warszawa 2007

  7. J. Bradshaw: Powrót do swego wewnętrznego domu. Medium. Warszawa 1995.

  8. Wegscheider-Cruse S.: Nowa szansa. Instytut Psychologii

  9. Zdrowia PTP W-wa 2000.

  10. Golińska L.: Tajemnica silnej woli. Instytut Psychologii Zdrowia PTP W-wa 1996

  11. Herman J., L.: Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. GWP Gdańsk 1998

  12. Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 18:42)