SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Maria Żochowska
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom wagi doradztwa zawodowego, jako istotnego elementu wpływającego na poziom aktywności zawodowej ludzi oraz ich stosunek wobec pracy, zawodu i kariery. Elementarne przygotowanie do roli zawodowej doradcy zawodowego w szkołach lub placówkach innego typu.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Definicja kariery zawodowej oraz psychologiczne koncepcje rozwoju kariery. Fazy rozwoju zawodowego w cyklu życia. Adaptacja zawodowa i integracja z zawodem. Psychologiczne koncepcje motywacji do pracy. Znaczenie doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego. Aktywizacja zawodowa, jako forma przeciwdziałania zjawisku bezrobocia. Psychologiczne konsekwencje trwałego bezrobocia. Formy doradztwa zawodowego: testy zawodoznawcze, metodyka zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Definiowanie cech przydatności zawodowej. Aspekty procesów decyzyjnych w rekrutacji.

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

 

 

  1. Eggert, M. (2004). Doskonała kariera. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
  2. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002).  Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.
  3. Bańka A. (1995). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy, Poznań: Print-B.
  4. Paszkowska- Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2002,
  5. Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Difin, Warszawa, 2010,
  6. Duda, W., Wieczorek, G., Kukla, D. (red.) (2010). Tendencje i wyzwania poradnictwa zawodowego. Częstochowa.
     

Literatura uzupełniająca

  1. Piorunek, M.(2009)  Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  2. Strykowska M. (red.) (2002). ,Współczesne organizacje. Wyzwania i zagrożenia. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.
  3. Piorunek, M.(red.). (2009) Człowiek w kontekście pracy. Teoria -Empiria – Praktyka. Toruń: Wydawnictwo- Adam Marszałek..

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 20:27)