SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Typy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Typy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TPPwRP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest gruntowne poznanie istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną, wykształcenie umiejętności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru danej strategii pomocy psychologicznej do danej sytuacji kryzysowej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych oraz uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego, uświadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób poprawny etycznie i profesjonalny, uwrażliwienie na budowanie relacji terapeutycznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Istota pomocy psychologicznej. Charakterystyka zachowań pomocowych.

Czynniki wspierające w pomocy psychologicznej.

Techniki komunikacji w pomocy psychologicznej ( warsztat laboratoryjny).

Kontakt terapeutyczny. Warunki dobrego kontaktu terapeutycznego. Ustalenie strategii terapeutycznej. Etapy strategii terapeutycznej( warsztaty laboratoryjne).

Promocja zdrowia i profilaktyka jako zapobiegawcze formy pomocy psychologicznej.

Poradnictwo poparte diagnozą jako wstępne formy pomocy psychologicznej.

Psychoterapia- kluczowa forma pomocy psychologicznej.

Interwencja kryzysowa w stanach nagłych.

Rehabilitacja, rewalidacja,resocjalizacja a pomoc psychologiczna.

Metody kształcenia

Dyskusja,analiza tekstów, praca w zespołach, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie laboratorium (na podstawie aktywności i oceny udziału w próbach warsztatowych) oraz oceny z ćwiczeń ( zaliczenie testowe).

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  • Santorski J., ABC pomocy psychologicznej, Warszawa 1993.

  • Padesky Ch. A., Greenberg D., Umysł ponad nastrojem, Kraków 2004

  • Greenstone J.L., Leviton S.C.,Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.

  • Badura- Madej W., Dobrzyńska -Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.

  • Richard J., Burl G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.

  • Kotller J., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2003.

  • Hayes J., Gelso Ch.,Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca

  • Sęk H. (red.),Psychologia kliniczna, Warszawa 2006.

  • Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 2000.

  • Strelau J. (red.),Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jerzy Herberger (ostatnia modyfikacja: 05-04-2019 23:31)