SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PKDzM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychologią kliniczną dzieci i młodzieży.  W trakcie kursu poruszone zostaną główne problemy dotyczące problemów klinicznych w okresie dzieciństwa i adolescencji, patomechanizmów powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży oraz problemów dzieci chorych somatycznie.

Wymagania wstępne

Zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem.

Zakres tematyczny

Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji

Podstawowe pojęcia opisujące zdrowie psychiczne i zaburzenia dzieci i młodzieży.

Klasyfikacja  i diagnoza zaburzeń psychicznych okresu dzieciństwa i adolescencji.

Geneza i etiologia zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Psychologiczne paradygmaty wyjaśniające zaburzenia dziecięce.

Aspekty  rozwojowe w wyjaśnianiu mechanizmów i przyczyn zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania.

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży: objawy, mechanizmy, etiologia i klasyfikacja.

Całościowe zaburzenia rozwoju: autyzm, zespół Aspergera, upośledzenie umysłowe.

Nieprawidłowy rozwój osobowości dzieci i młodzieży.

Dziecko w obliczu choroby i śmierci.

Specyficzne problemy dzieci i młodzieży, w tym opieka zastępcza, dzieciństwo w obliczu choroby rodzica, niedostosowanie społeczne i konflikty z prawem, autoagresja, macierzyństwo nastolatków. 

Specyfika terapii dzieci i młodzieży.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady kończą się egzaminem pisemny. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%. Egzamin  składa się z kilku pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne  niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Literatura podstawowa

1.         Grzegorzewska I., Pisula E., Borkowska A. (2016). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży W: L.Cierpiałkowska, H.Sęk (red.) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

2. Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. (red) (w druku) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.

3.         Kendall, Philip C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

4.         Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna (2011) pod red. W. Pileckiej

5.         Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków (2015) pod red. M.Rogiewicz, Kraków: MP

6.         Borkowska A. (red.) (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia.

7.          Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I. (2016). Dzieci alkoholików w perspektywie klinicznej i rozwojowej.  Wyd. UAM

Literatura uzupełniająca

Na bieżąco podawana przez osobę prowadzącą

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-01-2021 21:21)