SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mobbing i molestowanie seksualne w środowisku pracy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mobbing i molestowanie seksualne w środowisku pracy
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-MiMSwŚP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Umiejętność identyfikacji przez studentów mobbingu i molestowania seksualnego w miejscu pracy, których podstawowe konsekwencje zauważalne są w aspekcie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zdolność do identyfikacji zjawiska jak również do wykrywania czynników determinujących mobbing i molestowane seksualne. Sprawność w tworzeniu zasad bezpiecznego środowiska pracy poprzez umiejętne kształtowanie zasad polityki antymobbingowej.

Celem przedmiotu jest także skłonienie studentów do refleksyjnego rozważania sytuacji organizacyjnej pod kątem skutków działań jednostki w obrębie organizacji, relacji z innymi ludźmi jak również konsekwencji mobbingu i molestowania seksualnego dla społeczeństwa. Uwrażliwienie studentów na problem wykluczenia ofiar mobbingu, molestowania seksualnego w środowisku pracy.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia: definicja mobbingu, molestowania seksualnego, charakterystyka zjawisk, determinanty molestowania seksualnego i mobbingu (indywidualne, organizacyjne, społeczne), problem różnicowania mobbingu i molestowania seksualnego od pozostałych patologii organizacyjnych, przebieg mobbingu, konsekwencje mobbingu i molestowania seksualnego w wymiarze indywidualnym, grupowym i społecznym, polityka i procedury antymobbingowe. Diagnoza mobbingu i molestowania seksualnego w środowisku pracy.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: praca indywidualna, praca w grupach, praca z teksem naukowym, analiza  przypadków, praca z książką, dyskusja, prezentacje,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,05p. do 0,1p.)

- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,05 do 0,1p.)

- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu [bardzo dobry 5,0 – 4,75; dobry plus 4,74 – 4,35; dobry 4,34 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0].

Literatura podstawowa

  1. Gamian-Wilk, M. (2018). Mobbing w miejscu pracy: uwarunkowania i konsekwencje bycia poddawanym mobbingowi.  Wydawnictwo Naukowe PWN
  2. Kokot, A. (2011). Mobbing: zagrożenie życia zawodowego pracownika. Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
  3. Hirigoyen, M. (2003). Molestowanie w pracy. Poznań: Wydawnictwo „W drodze
  4. Marciniak, J. (2011). Mobbing, dyskryminacja, molestowanie – zasady przeciwdziałania. Warszawa: Wydawnictwo: Wolters Kulwer Poska sp. zo.o.
  5. Monks, C.P., Coyne, I. (red.) (2012). Przemoc i mobbing w szkole, w domu, w miejscu pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Literatura uzupełniająca

  1. Gutowska, A. (2011). Zjawisko molestowania seksualnego w uczelniach wyższych w Polsce i USA. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado
  2. Merecz, D., Mościcka, A., Drabek, M. (2005). Raport Mobbing w środowisku pracy. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im prof. J. Nofera.
  3. Bechowska-Gebhardt, A., Stalewski, T. (2004). Mobbing: patologia zarządzania personelem. Warszawa: Difin.
  4. Jędrejek, G. (2017). Dochodzenie roszczeń związanych z mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem. Warszawa: Wolters Kluwer

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 07:19)