SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zachowania organizacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zachowania organizacyjne
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChP-ZO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w problematykę zachowań organizacyjnych jako interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy o zachowaniu człowieka w środowisku zawodowym. Intencją jest wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu socjologii, psychologii w praktyce funkcjonowania w środowisku pracy. Wiedza ta znajduje przełożenie w sprawniejszym komunikowaniu się, zrozumieniu postaw jednostek i zachowania grup a w konsekwencji doprowadzeniu do efektywniejszego kierowania ludźmi w organizacji. Celem jest także nakłonienie studentów do wykorzystania mechanizmów wpływu społecznego, do osiągania zamierzonych celów. Wykorzystanie wiedzy z zakresu spostrzegania i autoprezentacji do skutecznego tworzenia wizerunku własnej osoby jako kompetentnego pracownika.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii emocji i motywacji oraz podstaw zarządzania organizacjami.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia: Wprowadzenie do zachowań organizacyjnych. Indywidualne, grupowe i systemowe determinanty zachowań organizacyjnych. Problematyka rozpoznawania postaw i czynników determinujących indywidualne postawy w miejscu pracy, zagadnienia dotyczące procesu percepcji i spostrzegania społecznego Problematyka wpływu społecznego, perswazji, autoprezentacji w miejscu pracy. Wywieranie wpływu na grupę oraz skuteczna autoprezentacja. Konstruowanie zespołu, definiowanie ról zespołowych.  Modele uczestnictwa człowieka w organizacji.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: wykład konwersatoryjny,  praca indywidualna, praca z książką, praca z artykułem naukowym, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, dyskusja, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Zaliczenie z oceną na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, czy indywidualnych wypowiedzi na zadany wcześniej temat - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,05p. do 0,1p.),

- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy z tekstem - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,05p.),

- ocena z prezentacji, (0,1p. do 0,4p.) - zachowanie elementów wystąpienia publicznego,

- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;),

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny  doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu [bardzo dobry 5,0 – 4,75; dobry plus 4,74 – 4,35; dobry 4,34 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0].

Literatura podstawowa

  1. Kmiotek, K., Piecuch T. (2012). Zachowania organizacyjne. Warszawa: Difin.
  2. Kuc, B., Moczydłowska, J. (2009). Zachowania organizacyjne. Warszawa: Difin.
  3. Kożusznik B. (2007). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa:  PWE.
  4. Potocki A. (red.), (2005). Zachowania organizacyjne. Warszawa: Difin.
  5. Gros, U. (2003). Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca

  1. Bednarska-Wnuk, I., Michalak, J.M., Świątek-Barylska, I. (red). (2015). Zachowania  organizacyjne. Organizacja jako przestrzeń kształtowania zachowań pracowników. Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

  2. Czajkowska, M., Januszkiewicz, K.,  Kołodziejczak, M.,  Zalewska-Turzyńska, M. (red.)(2015). Zachowania organizacyjne. Relacje społeczne w przestrzeni zmian. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  3. Doliński D. (2006). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 14:04)