SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia płci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia płci
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPł
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest wprowadzenie w problematykę psychologii rodzaju wpisującej się w nurt badań określanych jako „gender study”. Celem seminarium jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami zagadnienia konstrukcji płci/gender, co ma doprowadzić do zrozumienia przez nich zjawisk równości i różnorodności występujących w relacjach płci z kulturą i społeczeństwem. Celem zajęć jest zapoznanie z podstawową wiedzą związaną z podstawowymi terminami i pojęciami płci/gender Wiedza na temat społeczno-kulturowego uwarunkowania płci/gender powinna doprowadzić do zrozumienia, a co ważniejsze reagowania na mechanizmy społecznego wykluczenia związanego z społecznymi i kulturowymi kategoriami płci.

Celem zajęć jest także dostarczenia wiedzy na temat znaczenia, bardzo szeroko rozumianej, kategorii płci w "profilowaniu" tożsamości i osobowości człowieka, wyznaczaniu wzorów jego relacji z innymi, a także jakości stosunków międzygrupowych oraz weryfikacji stereotypów i uprzedzeń. Kształcąc wrażliwość i świadomość różnic osób lub określonych grup społecznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej i klinicznej na temat rozwoju kontroli emocjonalnej i jej zaburzeń oraz motywacji prospołecznych.

Zakres tematyczny

Czy mózg ma płeć? Pryzmaty rodzajowe i ich znaczenie dla rozwoju kobiet i mężczyzn. Kształtowanie się tożsamości rodzajowej. Osobowość: kobiecość, męskość, androgynia

Tożsamość rodzajowa – ujęcie psychoanalityczne

Różnice w funkcjonowaniu poznawczym i sposobach poznawania świata przez kobiety i mężczyzn. Czy są podstawy, aby mówić o psychologii kobiety i psychologii mężczyzny?

Role rodzajowe i ich rozwój. Stereotypy rodzaju, dyskryminacja i seksizm. Znaczenie płci w edukacji. Kariera zawodowa kobiet i mężczyzn

Czym jest: androcentryzm, heteroseksizm, homofobia, homofonia? Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, przemoc.

Płeć w polityce i polityka płci.

 

Metody kształcenia

Case – study, prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z pracy pisemnej i projektu, aktywność na zajęciach.Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna uzyskanych ocen.

Literatura podstawowa

1.        de Beauvoir S. (1949/2003). Druga płeć. Warszawa: Jacek Santorski &Co,

2.        Bem S. (2000). Męskość.Kobiecość. Gdańsk:GWP.

3.        Brannon L. (2002). Psychologia rodzaju, Gdańsk: GWP.

4.        Buss D.M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP, r.4,5 i 6 .

5.        Kschack E. (1996), Nowa psychologia kobiety. Gdańsk:GWP

6.        Kuczyńska A., Dzikowska E. (2006). (red.): Zrozumieć płeć III. Wrocław.

7.        Melosik Z. ( 2006). Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

8.        Miluska J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

9.        Wojciszke B. (2002)(red.). Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice. Gdańsk:GWP.

Literatura uzupełniająca

1.       Archer, J., Mc Daniel, P. (1995). Violence and gender: Differences and similarities across     society. In: B.R.Ruback, N.A.Weiner (eds.), Interpersonal violent behaviors (pp.63-87).     New York: Springeries.

2.       Bjorkqvist, K., Lagerspetz, K.M.J., Kaukiainen, A. (1992). Do Girls Manipulate and Boys Fight? Developmental Trends in Regard to Direct and Indirect Aggression. Aggressive Behavior, 18, 117-127.

3.       Butovskaya M., Timentschik V., Burkova V. (2006). Aggression and Conflict Resolution : Gender Differences  in: Osterman K, Bjorkvist K [eds.] Contemporary Research on Aggression, 3-10, Vasa: Abo Akademi.

4.        Fromm E. (1951/1999). Miłość, płeć i matriarchat. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

5.        Chodorow N.J. (1995), Gender as a Personal and Cultural Construction, Journal of Women in Culture and Society, vol.20,31

6.        Erikson E. (1959/2004) Tożsamość a cykl życia, Poznań: Zysk i S-ka, r. 2.

7.        Franz C.E., White K.M. (1985). Individuation and attachment in personality development: Extending Erikson’s theory. Journal of Personality 53, 2, s.224-256.  Horney K. (2001). Nieufność pomiędzy płciami, w: K. Horney, Psychologia kobiety, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

8.        Kimura D. (2006). Płeć i poznanie. Warszawa: PIW, r. 4-8.

9.        Mandal E. (2007). Kobiety i mężczyźni a praca zawodowa, w: E. Mandal (red.) W kręgu gender, Katowice: Wyd. UŚ.

10.     Melosik, Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Impuls 2006.

11.     Mizielinska, J., Płeć, ciało seksualność, UNIVERSITAS, Kraków 2006

12.     Mizielińska, J. (2004). (De)Konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

13.     Renzetti C.M., Curran D.J.(2008). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa: PWN.

14.     Smuts B. (2002). Agresja mężczyzn wobec kobiet: Perspektywa ewolucyjna, w: B.Wojciszke (red.) Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice. Gdańsk:GWP.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jerzy Herberger (ostatnia modyfikacja: 05-04-2019 22:36)