SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja seksualna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja seksualna
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSChM-ES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy z na temat podstawowych zagadnień edukacji seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej.

Pedagogika seksualna, wychowanie seksualne, uświadamianie seksualne.

Socjalizacja seksualna; mechanizmy socjalizacji seksualnej

Rodzina, szkoła, kościół, rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej

Teleologia wychowania seksualnego.

Cele edukacji seksualnej i wychowania seksualnego

Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.

Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka

Modele edukacji seksualnej.

Ukryty program edukacji seksualnej

Historia edukacji seksualnej w Polsce

Edukacja seksualna w Polsce - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją

Edukacja seksualna na świecie –  przykłady „dobrych praktyk”

Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej

Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach – szkoła, NGO, rodzina

Założenia edukacji seksualnej w różnym wieku

Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych

Profilaktyka HIV /AIDS/STI

Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa

Współpraca z rodzicami, jako warunek realizacji edukacji seksualnej

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, praca indywidualna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student musi się wykazać aktywnością na zajęciach i opanowaniem zagadnień programowych. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu.

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedz i ocena aktywności na zajęciach.. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

Babik M. (2010), Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939, Kraków: WAM.

M. Bieńko, Z. Izdebski, K. Wąż, (2016), Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Difin, Warszawa

Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin

Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa

Izdebski Z., Wąż K., (2011), Edukacja seksualna. Potrzeba, oczekiwania społeczne, realizacja, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, nr 1, 47-60

Kozakiewicz M. (1987), Różne odmiany wychowania seksualnego, w: (red), Kozakiewicz M., U podstaw wychowania seksualnego, Warszawa: PZWL.

Kozakiewicz M. (1989), Pro i contra w planowaniu rodziny, w wychowaniu seksualnym, Warszawa: KiW.

Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa

Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk

Sokoluk W., Andziak D., Trawińska M., Przysposobienie do życia w rodzinie, WSiP, Warszawa 1987

Wąż K., red. (2008), Bądź odpowiedzialny. Wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie. Opis programu edukacyjnego i jego realizacji, Wyd. UZ, Zielona Góra 

WHO (2010), Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin: Wydawnictwo Czelej.

Wejbert-Wąsiewicz E., Stanisz J. (2009), Sto lat oświaty seksualnej w Polsce. Ideologia i polityka a potrzeby społeczne,  „Kultura i Edukacja”, 2 (71): 27 – 52.

Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, 2010

Literatura uzupełniająca

Augustyn J. (2008), Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole, Wydawnictwo WAM

Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław

Dora, M. (2013), Lepiej nie mówić. O edukacji seksualnej w Polsce, „Przegląd Pedagogiczny”  2: 101 – 107.

Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Wyd. Scholar, Warszawa 2006

IBE (2015), Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków 

Kochanowski J., Kowalczyk R., Lew‐Starowicz Z., Wąż K. (2013), Szkoła milczenia. Sprawozdanie z przeglądu treści szkolnych podręczników do biologii, wiedzy o społeczeństwie i wychowania do życia w rodzinie pod kątem przedstawienia w nich problematyki LBTGQ  i treści homofobicznych, Toruń: Stowarzyszenie „Pracownia Różnorodności.

Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V. (red.), (2010), Podstawy seksuologii, PZWL, Warszawa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 11:38)