SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia sprawców przestępstw seksualnych |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PSPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów w problematykę sprawców przemocy seksualnej ze szczególnym uwzględnieniem aspektów diagnostycznych i terapeutycznych.
Podstawowa wiedza z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej i klinicznej na temat rozwoju kontroli emocjonalnej i popędowej i jej zaburzeń.
Rodzaje i charakterystyka przemocy seksualnej.
Koncepcje i modele przemocy seksualnej: modele wieloczynnikowe (czteroczynnikowy model Finkelhora i Araji, teoria etiologii przestępczości seksualnej Marshalla i Barbaree'go, czterostronna teoria molestowania Halla i Hieschmana, model ścieżek molestowania seksualnego Warda i Siegerta, model konfluencji w agresji seksualnej Malamutha) oraz koncepcje jednoczynnikowe (zaburzeń poznawczych, empatii, dewiacji seksualnych, intymności).
Osobowość sprawców przemocy seksualnej.
Cechy charakterystyczne sprawców przemocy seksualnej .
Biopsychospołeczne uwarunkowania przemocy seksualnej. Problem recydywy - szacowanie czynników ryzyka.
Nieletni jako sprawcy przestępstw seksualnych.
Diagnoza i terapia sprawców przestępstw seksualnych. Strategie i kierunki oddziaływań psychologicznych. Ewaluacja przestępcy seksualnego pod kątem bezpiecznego nadzoru w społeczeństwie
Studium przypadku, prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena z pracy pisemnej i/lub kolokwium, aktywność na zajęciach. Sprawdzian pisemny składa się z pytań zamkniętych i/lub kilku pytań otwartych ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
1. Beisert M. (2011). Pedofilia. Geneza i mechanizm powstawania. Gdańsk: GWP
2. Pospiszyl K. (2005 ) Przestępstwa seksualne. Warszawa: PWN
3. Salter A. (2005). Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele, inni przestępcy seksualni. Media Rodzina
4. Felińska,A. Grzegorzewska I. (2010). Opiniowanie psychologiczno-sądowe nieletnich sprawców przestępstw seksualnych / W: Białe plamy w psychologii sądowej / pod red. Bożeny Gulli, Iwony Niewiadomskiej, Małgorzaty Wysockiej-Pleczyk .- Kraków : Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego
5. Grzegorzewska. I., Pastwa- Wojciechowska B. Nieletni sprawcy przestępstw seksualnych. Rozwojowe aspekty agresji seksualnej. Warszawa: PWN, w przygotowaniu
Gierowski J.K.(2000) Rola zaburzeń osobowości sprawcy w diagnostyce procesów motywacyjnych. Postępy Psychiatrii i Neurologii. Vol. 9, suplement 2, 203-211
Janik J.(2008) Tabu seksuologii. Wydawnictwo „ Academica”, Warszawa. 97-116.
I inne pozycje na bieżąco podawane przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2019 14:22)