SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii I
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdP1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
  • prof. zw. dr hab. Wiesław Łukaszewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma zapewnić studentowi: (a) orientację w stanie współczesnej wiedzy psychologicznej, (b) zdolność odróżniania wiedzy naukowej od wiedzy zdroworozsądkowej, (c) opanowanie podstaw języka psychologicznego, (d) orientacje w dorobku psychologii na temat gromadzenia, przechowywania i przetwarzania danych doświadczeniowych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

WYKŁAD:

1. Wprowadzenie

·     Kontrakt wstępny

·     Typowe motywy studiowania psychologii

·     Typowe oczekiwania studentów

·     Psychologia człowieka z ulicy jako sposób interpretacji zjawisk psychicznych i organizacji zachowania (teorie naiwne, potoczne, teorie jawne i ukryte, psychologia zdrowego rozsądku).

 

2. Psychologia i zdrowy rozsądek

·    Ile jest psychologii?

·    Wyniki badań psychologicznych sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem. 

·    Czy zdrowy rozsądek jest kryterium wartości wiedzy naukowej?

 

3. Granice psychologicznego poznania

·    Co znaczy poznać? Co jest poznawalne?

·    Poziomy poznania psychologicznego 

·    Co jest faktem, a co interpretacją? 

·    Trafność poznania siebie samego. 

·     Czynniki ograniczające możliwości poznawania siebie i innych ludzi.

 

4. Człowiek i jego świat

·    Świat rzeczy, świat ludzi i świat idei

·    Trzy obszary funkcjonowania człowieka: intymny, prywatny, publiczny

·    Czym jest środowisko dla człowieka

·    Typowe relacje człowiek – świat

·    Niektóre przykłady oddziaływań środowiska na społeczne zachowania ludzi

 

5. Pytania stawiane przez psychologię

·    Podstawowe założenia psychologii naukowej

·    Podstawowe pytania 

·    Podstawowe domeny zainteresowania psychologii: doświadczenie - energia (motywacja) - zachowanie. 

·    Najważniejsze dyscypliny psychologiczne (rozwój, zaburzenia, społeczna etc.). 

 

6. Dotychczasowe odpowiedzi na najważniejsze pytania

·    Punkt wyjścia – psychologia introspekcyjna

·    Koncepcja dynamiczna 

·    Behawioryzm 

·    Psychologia poznawcza 

·    Psychologia humanistyczna

·    Psychologia ewolucyjna

 

7. Psyche i ciało

·    Subiektywny podział na to, co cielesne i to, co psychiczne

·    Zwierzęca i ludzka strona natury człowieka

·    Fenomen mózgu

·    Kontrola ciała nad umysłem

·    Kontrola umysłu nad ciałem

 

8. Percepcja jako sposób organizowania obrazu świata

·    Analizatory

·    zasady organizacji obrazu świata - figura i tło, styczność w czasie i przestrzeni, gestalt

·    deformacje spostrzegania

·    rola uwagi  i nastawień w procesie percepcyjnym

·    co przemawia za koncepcją odzwierciedlenia rzeczywistości, a co za koncepcją konstruowania obrazu świata?

 

9. Gromadzenie doświadczenia – uczenie się

·    najprostsze formy uczenia się imprinting 

·    uczenie się bez wzmocnień

·    uczenie się przez wgląd i przez instrukcje słowne

·    warunkowanie klasyczne i warunkowanie instrumentalne

·    podstawowe prawa uczenia się

 

10. Pamięć i zapominanie 

·    rodzaje pamięci i ich funkcje (krótka, trwała, autobiograficzna)

·    prawidłowości dotyczące zapamiętywania 

·    własna aktywność w zapamiętywaniu 

·    rola nastawień w procesach pamięciowych

·    wiarygodność pamięci i deformacje pamięci 

·    kontrowersje wokół zapominania 

 

11. Przetwarzanie doświadczenia 

·    różne formy przetwarzania doświadczenia (myślenie asocjacyjne i ukierunkowane, fantazjowanie, prognozy i plany)

·    myślenie (aktywizacja myślenia, konflikty poznawcze, deficyty poznawcze)

·    rozwiazywanie problemów

·    podejmowanie decyzji

·    problem racjonalności w ludzkim myśleniu

 

12. Język w procesie gromadzenia i przetwarzania doświadczenia

·      język jako narzędzie porządkowania doświadczenia; językowa mapa świata

·      język w procesie przetwarzania doświadczenia

·      język w procesie komunikacji

 

ĆWICZENIA:

Wprowadzenie w tematykę zajęć. Psychologia jako nauka

v  Przedstawienie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu

v  Czym właściwie jest psychologia akademicka?

v  Krótka charakterystyka nauk empirycznych - założenia psychologii naukowej

v  film dokumentalny – „Wrogowie Rozumu” Richard Dawkins

 

 

 

Metody badawcze w psychologii

v  Planowanie badań naukowych

v  Introspekcja a psychologia empiryczna

v  Metody badawcze w psychologii

 

 

BLOK I:  PROCESY POZNAWCZE

Uwaga i Spostrzeganie 

v  Czym jest uwaga, a czym percepcja?

v  Funkcje uwagi

v  Teorie uwagi selektywnej

v  Obronność i gotowość percepcyjna

v  Cykl percepcyjny Neissera

 

 

Pamięć

v  Czym jest pamięć? - pamięć jako zdolność i jako proces

v  Rodzaje pamięci – ultrakrótka, krótkotrwała i długotrwała

v  Pamięć deklaratywna i niedeklaratywna

v  Podstawy pamięci autobiograficznej – zjawisko implementacji wspomnień

 

 

 

 

BLOK II:  RÓŻNICE INDYWIDUALNE

Inteligencja

v  Czym jest inteligencja?

v  Co to jest czynnik g – badania Spearmana

v  Inteligencja płynna i skrystalizowana – model inteligencji Cattell’a

v  Pomiar inteligencji

 

Metody kształcenia

1. Egzamin - test wiedzy

2. Kolokwium - test wiedzy

3. Krótkie sprawdziany ze znajomości literatury w trakcie semestru

4. Dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:

1. WYKŁAD 

Test egzaminacyjny z wielokrotnym wyborem składający się z 40 pytań (przy każdym są 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna)

Maksymalna liczba punktów 40, minimalna liczba punktów 21.

 

2. ĆWICZENIA

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 50 punktówz ćwiczeń w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 26 punkty, aby zaliczyć ćwiczenia. Na ocenę będą składać się następujące elementy:

Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:

a)Kolokwium  30 pkt.(minimum do zaliczenia testu: 17 pkt). Możliwość pisania kolokwium poprawkowego (przewidziany jest tylko jeden termin poprawkowy).  Kolokwium będzie się składało z 30 pytań testowych, każde pytanie = 1 pkt. 

b)Wejściówki (dwa 5cio minutowe sprawdziany) – 12 pkt (2 x 6 pkt). Obejmą materiał z poprzednich zajęć. Wejściówki nie podlegają poprawie a student, który jest nieobecny nie ma możliwości napisania sprawdzianu w innym terminie. 

c)Aktywność 8 pkt. Aktywna obecność na zajęciach.  

Punkty zlicza się pod warunkiem spełnienia wymogu obecności na zajęciach i pod warunkiem zaliczenia kolokwium. W przypadku nie spełnienia któregokolwiek z tych warunków suma punktów wynosi 0.

Nieobecności- Możliwa jest jednanieobecności w semestrze. Jeżeli student opuści zajęcia dwa razy musi je obowiązkowo odrabiać z inną grupą, lub też odpowiadać ustnie z danego tematu. Jeżeli student opuści zajęcia trzy razy lub więcej (niezależnie od przyczyny) automatycznie oznacza to niezaliczenie przedmiotu i konieczność powtarzania go w następnym roku akademickim. Zwolnienia lekarskie nie zwalniająz obowiązku odrobienia zajęć i nie trzeba ich przedkładać.

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 45-50
  •  Dobry plus: 42-44
  •  Dobry: 38-41
  •  Dostateczny plus: 34-37
  •  Dostateczny: 26-33
  • Niedostateczny: 0-25

Literatura podstawowa

1. WYKŁAD:

  • Łukaszewski, W. (2015). Wielkie (i nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Smak Słowa
  • Rathus, S.A. (2004), Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.
  • Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak
  • Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PWN.

2. ĆWICZENIA: 

 

  • Gerrig, R.J., Zimbardo P.G. (2012). Psychologia i życie (s. 2-19). Warszawa: PWN.
  • Zimbardo, P.G. i in. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Podstawy Psychologii (s. 22-81). Warszawa: PWN.
  • Tavris, C., Wade C. (2008). Psychologia. Podejścia i koncepcje (s. 51-79). Poznań: Zysk i S-ka.
  • Nęcka, E. (2004). Procesy uwagi. W: Strelau, J. Psychologia podręcznik akademicki (t. II, s. 77–92). Gdańsk: GWP.
  • Maruszewski, T. (2001). Psychologia poznania (s. 55-67). Gdańsk: GWP.
  • Maruszewski, T. (2004). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: Strelau, J. Psychologia. Podręcznik akademicki (t. II s. 137–155). Gdańsk: GWP..
  • Nęcka, E.(2006). Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 721-735). Gdańsk: GWP.
  • Nęcka, E. (2004). Inteligencja (s. 100–104,  113-116). Gdańsk: GWP. 

 

 

 

 

Literatura uzupełniająca

  • Strelau J. (red. ). (2000). Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1 i tom 2.
  • Strelau J. i  Doliński D. (red.). (2008). Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1.  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 17-04-2019 13:47)