SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pomocy psychologicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pomocy psychologicznej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie istoty, metod i rodzajów pomocy psychologicznej. Przedstawienie modelu konfliktu i deficytu w genezie problemów psychologicznych. Dostarczenie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw rozumienia czynników leczących oraz technik pomocy psychologicznej. Czynników warunkujących skuteczną pomoc psychologiczną, wykształcenie umiejętności oferowania różnych metod pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru strategii pomocy psychologicznej do danego problemu. Podstawowe zasady tworzenie relacji terapeutycznej, pracy z mechanizmami oporu oraz uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego. Uświadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób etyczny. Student dowiaduje się o mechanizmach sprzyjających zmianom psychologicznym i procesom terapeutycznym oraz czynnikom ograniczającym skuteczność pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Istota pomocy psychologicznej. Charakterystyka zachowań pomocowych. Sytuacje wymagające pomocy psychologicznej, interwencji kryzysowej, terapii psychologicznej długo i krótkoterminowej.

Rodzaje motywów do pomagania. Istota relacji pacjent – terapeuta w sytuacji pomocy psychologicznej.

Czynniki wspierające i przeszkody w pomocy psychologicznej.

Werbalny i niewerbalny kontakt sprzyjający pomocy psychologicznej.

Kontakt terapeutyczny. Warunki dobrego kontaktu terapeutycznego. Ustalenie strategii terapeutycznej. Etapy strategii terapeutycznej.

Zasady tworzenia kontraktu terapeutycznego.

Pomoc psychologiczna a nierozpoznania. Istota nierozpoznań. Obszar nierozpoznania. Typy nierozpoznań. Poziomy nierozpoznań.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, techniki multimedialne (prezentacje obejmujące wszystkie zagadnienia).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny z progami punktowymi (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Feltham C., Horton I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Gdańsk: GWP.

  • Santorski J., ABC pomocy psychologicznej, Warszawa 1993.

  • Padesky Ch. A., Greenberg D., Umysł ponad nastrojem, Kraków 2004

  • Greenstone J.L., Leviton S.C.,Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.

  • Badura- Madej W., Dobrzyńska -Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.

  • Richard J., Burl G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.

  • Kotller J., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2003.

  • Hayes J., Gelso Ch.,Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca

  • Sęk H. (red.),Psychologia kliniczna, Warszawa 2006.

  • Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 2000.

  • Strelau J. (red.),Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2003.

  • Ludewig K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 09-05-2019 20:32)