SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy postępowania naukowego dla psychologów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy postępowania naukowego dla psychologów
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Łukasz Wojciechowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie uczestników kursu z podstawami naukowego podejścia do świata - zgodnego z zasadami nauką stawiania i osiągania celów poznawczych. Szczególnie waga będzie tutaj przykładana do trzech powiązanych ze sobą problemów: 

- WALKA Z BŁĘDAMI - jak unikać błędów w rozumowaniu naukowym, ważność obiektywizmu i sceptycyzmu naukowego 
- SPECYFIKA PSYCHOLOGII - rozumienie specyfiki psycholologii - jako nauki probabilistycznej, unikanie powierzchownych naśladownictw i uproszczeń
- PRAKTYCZNOŚĆ - wykorzystanie umiejętności myślenia naukowego nie tylko w zakresie psychologii akademickiej (między innymi umiejętność rozumienia artykułów naukowych) ale też w całokształcie przyszłych interakcji uczestników kursu z rzeczywistością społeczną (między innymi umiejętność krytycznego odnoszenia się do publikacji popularno i pseudo-naukowych, oraz doniesień medialnych) 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

- cele nauki w ujęciu klasycznym  "neopozytywistycznym" i w ujęciu probabilistycznym
- specyfika psychologii jako nauki probalistycznej
- język naukowy i naukowe formułowanie problemu i najczęstsze popełniane przy tym błędy (problemy kompresji, uproszczeń i naśladownictwa)
- stawianie hipotez - i popełniane przy tym błędy 
- empiryczna falsyfikowalność nauki - ograniczenie potwierdzalności hipotez o rzeczywistości
- wyciąganie wniosków - i popełniane przy tym błędy 

Metody kształcenia

ćwiczenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest
- przygotowanie i przedstawienie (w ramach zespołów zadaniowych) celu i koncepcji badawczej zgodnej z paradygmatem badań naukowych. 
- zaliczenie wszystkich mini kolokwiów (wejściówek)
- zdanie kolokwium końcowego 
 

Literatura podstawowa

Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa:PWN

Gell-Mann, M. (1996) Kwark i Jaguar. Warszawa: CIS 

Nowak, S (2011). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.

Karl Popper (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Aletheia (Rozdział 1: Przegląd niektórych problemów podstawowych str. 21-42)

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Łukasz Wojciechowski (ostatnia modyfikacja: 08-05-2019 14:06)